VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidič historického trolejbusu: Je to jako s raketoplánem

Zlín /FOTO/ – Červená chlouba Dopravní společnosti Zlín­ Otro­kovice na Prvního máje po delší době opět projížděla zlínskými ulicemi. Volant historického trolejbusu typu Škoda 9Tr však patřil pouze jednomu muži.

4.5.2011 6
SDÍLEJ:

Historický trolejbus Škoda 9Tr, ZlínFoto: DENÍK/Stanislav Janalík

Od ranních až do večerních hodin mu pevnou rukou vládl Věroslav Horák, který na vybraných zastávkách v hodinových intervalech nabíral jednoho nadšeného pasažéra za druhým.

„Jezdím jen já. Asi je to i tím, že jej už dnes neumí víceméně nikdo řídit,“ prozradil Horák. Na běžných linkách ho však na sedadle řidiče rozhodně nenajdete. „Mám u dopravní společnosti přece jen jinou práci,“ prozradil muž, který většinu svého času působí u DSZO v roli dispečera. Tímto jedinečným vozem jezdí několikrát do roka.

„Naposledy to bylo sice vloni v létě, ale i tak je to už u mě automatika. Přijdu, zapojím a jedu, jako kdybych v něm seděl včera. To máte jako s raketoplánem, když se s ním naučíte létat,“ pousmál se Horák.

Právě tento vůz je pro něj zároveň vzpomínkou na jeho mládí. „V podobném jsem kdysi jezdil,“ prozradil. Sednout si do sedadla Škody 9Tr je pro něj velmi příjemná změna. „I když to trošku hopsá, stojí to rozhodně za to,“ doplnil. Nejvíce je to po­ dle něj vidět na reakci lidí.

„Když jedete běžným trolejbusem, nikdo si vás nevšímá, jakmile ale řídíte podobný, každý na vás mává, fotí vás a usmívá se,“ těšilo Horáka s tím, že řidiči běžných linek mají občas spíše negativní zkušenosti. O tom, jak je žádaný, svědčí také prosba pořadatelů Noci muzeí. „Představte si, že po loňské zkušenosti mě chtěli zase,“ durdil se naoko.

Rozdíly v řízení oproti moderním vozům tu jsou patrné. Hlavní je si uvědomit, že je třeba používat obě nohy. „Taky nemáte žádný palubní počítač. Ale bude toho víc,“ vysvětlil s tím, že řízení historického trolejbusu je hlavně o zvyku. V případě potíží s přepínáním výhybky Věroslav Horák neváhal zastavit vůz a se žlutou vestou a pořádnými rukavicemi vyjít ven a závadu bleskurychle odstranit.

„Dnes se mi to stalo poprvé. Ale vůbec nic se neděje, dá se to přehodit ručně,“ poznamenal. Kdyby však přece jen došlo k vážnějším technickým problémům, nezmohl by zřejmě nic ani on sám. „Lidé by holt měli smůlu,“ konstatoval. Po technické generálce byl však historický trolejbus na svůj velký den připraven. „Museli ho odkonzervovat, vyčistit a já si dnes ráno mohl přijít doslova jako pán,“ uzavřel.

Autor: Stanislav Janalík

4.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Životní pojištění, ilustrační foto

Pojištění pracovní neschopnosti může vytrhnout trn z paty

Pětatřicetiletý Tomáš Janíček je nejstarším hráčem v kádru zlínských fotbalistů, se kterými si na podzim zahrál nejen českou nejvyšší soutěž, ale také MOL Cup a především základní skupinu Evropské ligy. Foto: Deník/Jiří Kopáč a Dalibor Michalčík
2

Jít na kávu? Já preferuji odpočinek v pekle, tvrdí fotbalista Janíček

Vítězí pohodlnost? MHD jezdí jen více než třetina obyvatel

Bezplatné připojení k internetu, klimatizace, přeprava kol, SMS jízdenky a stále modernější vozový park. To jsou benefity, které mají motivovat lidi ve Zlíně, aby nechali při cestě do práce svá auta doma a přestoupili do městské dopravy.

Kohák se klouzal a farář žehnal raketám: Prohlédněte si nejlepší videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 9. až 10. prosince 2017.

Design Market nabídl mechové náhrdelníky i malované longboardy

Ve výstavu obdivuhodné lidské zručnosti a kreativity se při příležitosti čtvrtého ročníku Zlín Design Marketu proměnila všechna patra zlínského zámku.

Vánoce ještě nezačaly a už hořel stromek. Manželé se při hašení popálili

Přes všechna nabádání hasičů k opatrnosti při manipulaci s vánočními dekoracemi a zábavní pyrotechnikou, na sebe první případ požáru nenechal dlouho čekat.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT