Obchvat Lhotska má obci ulevit na podzim

„Všichni budeme rádi, už se na něj těšíme. Čím dříve bude hotový, tím lépe," netají nadšení starostka obce Jana Horčicová.

Obchvat podle ní přinese do obce hlavně klid a snad i bezpečnost všech: řidičů, místních obyvatel i pěších.

„Hodně frekventovaná I/49 nám tady prakticky protíná obec, lidé přes ni musejí chodit do obchodu nebo do místního pohostinství. Jde jim leckdy o život," přibližuje problémy starostka.

Kritickým úsekem je také takřka v centru vesnice devadesátistupňová zatáčka, kde mají problém si vyhnout dvě auta, hlavně pak nákladní.

Pracovat se začne v březnu

„Problémy v centru vlivem toho vznikají opravdu nemalé. Navíc v zimě za zhoršených podmínek je situace ještě horší, když napadne větší množství sněhu," posteskl si za obyvatele Lhotska Petr Žůrek.

Na obchvatu dělníci začali pracovat už vloni, celkové náklady na něj šéf zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Karel Chudárek vyčíslil na zhruba 180 milionů korun.

„Pokračovat v jeho stavbě chceme začít hned v březnu, pokud nám to tedy počasí dovolí," informoval Karel Chudárek.

O pár měsíců později však řidiče kvůli tomu potrápí dopravní omezení: od června či července si totiž stavba obchvatu vyžádá uzavírku zhruba na čtvrt roku.

„Uzavřena bude silnice I/49 ve směru od Vizovic na Lhotsko. Do obce bude možné přijet z druhé strany, objížďka bude vedena přes Lutoninu, Ublo a Bratřejov. Na nákladní auta se však vztahovat nebude, ta budou muset využívat objížďku směrem na Valašské Klobouky," podotkl Karel Chudárek.

Dopravní potíže ve Lhotsku jsou podle něj nyní těmi největšími v kraji, stavba obchvatu navíc bude z pohledu ŘSD jednou z největších investic v regionu.

„Jakmile bude obchvat hotový, doprava v obci se zklidní a nebude snad už docházet ke škodám, které auta působí nejen na obrubnících, ale také třeba na kanalizaci či oplocení," poukázal Karel Chudárek.

Po dokončení obchvatu si mají oddechnout také starostové obcí, které budou trpět právě kvůli čtvrtroční uzavír- ce. Vlivem objízdné trasy se jim totiž značně zvýší doprava v obci, stejně jako vloni při první etapě stavby.

„Nic s tím nenaděláme, i když to našim obyvatelům samozřejmě vadí. Budeme rádi, až to všechno budeme mít za sebou," řekl například starosta Lutoniny Petr Číž.

Nadšeni nejsou ani v Ublu, navíc z loňské uzavírky mají špatné zkušenosti, kterých se obávají i letos.

„Platilo a platit bude omezení, že objížďka se nevztahuje na těžká auta, často se však stávalo, že tady bloudili kamioňáci jedoucí na Slovensko. Tápali tady Ukrajinci i Moldavci. Když už sem na objížďku najeli, tak se pochopitelně nevraceli, netočili se zpátky," posteskl si starosta obce Jaroslav Šimek.

Cesta je v dezolátním stavu

Vyčíslil také, že běžně obcí projede deset či patnáct aut za hodinu, při omezení tak sto dvacet.

„Navíc cesta je už tak v dezolátním stavu, byla by potřeba ji opravit. Díry a výtluky vždycky jen zastříkají, zalátají, ale celkové opravy se asi nedočkáme. Vhodné by bylo, když tu budeme mít velkou dopravní zátěž, aby nám ji za to poté opravili. Tak uvidíme, už jsem na to téma zavedl řeč na ŘSD," doplnil.