Zlínský kraj se může chlubit bezúhonností řidičů.

„Během posledních měsíců policisté nezjistili žádné přestupky, řidiči kontrolovaných autobusů měli vše v pořádku, a nebylo tedy nutné žádného z nich trestat pokutou," uvedl Petr Jaroš z preventivně informačního oddělení Zlínského kraje.

Jak sdělil vedoucí odboru silniční kontroly z Centra služeb pro silniční dopravu Pavel Bergman, například u linkových autobusů je jedním z problémů dodržování délky osobního volna.

Ta má být vždy pětačtyřicet minut po každých čtyřech a půl hodinách.

O přestávce se má odpočívat

„Takzvaná bezpečnostní přestávka je charakterizována jako osobní volno, ve kterém by řidič neměl pro dopravce nic vykonávat. Někdy ale řidiči těchto celých pětačtyřicet minut jen pro své volno nemají. Musí v rámci tohoto času totiž například pouklízet autobus a pak dalších deset minut prodávat lístky," vysvětlil Pavel Bergman.

Na to reagoval ředitel osobní dopravy ČSAD Oldřich Holubář, který proti této praxi ostře vystoupil.

„Řidičům dáváme opravdu celou přestávku, aby do toho tyto ostatní práce nepatřily. Pokud by pak řidič přestávku či dobu jízdy porušil, samozřejmě by ho čekal trest. Od upozornění až po rozvázání pracovního poměru," řek Holubář. Dodal však, že zatím takovou zkušenost s žádným ze svých řidičů nemá.

Vedle nedodržování přestávek je jedním z problémů také nevyhovující technický stav vozidel.

Řidič, který šetří naftu, má prémie

„I dopravě vládnou peníze a je tady samozřejmě snaha omezit náklady. To se pak samozřejmě projeví na technickém stavu vozidla," sdělil Pavel Bergman.

Na otázku, jakým zákonným způsobem je možné náklady na dopravu snížit, Oldřich Holubář odpověděl:

„Už není kde snižovat, ale například řidič, který šetří naftu, dostane nějaké prémie, aby byl takto k efektivní jízdě motivován."

Na technický stav i dodržování doby přestávek či doby jízdy dbá také Karel Housa z dopravní společnosti Housacar.

„Snažíme se všechny tyto věci dodržovat. Není možné například, aby se řidiči nestřídali," doplnil.

KLÁRA ELŠÍKOVÁ