VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chleba jsem v zajetí směnil za snubní prsten

UHERSKÉ HRADIŠTĚ - Přesně třiašedesát let ve středu 29. srpna uplynulo od letecké bitvy nad Bílými Karpaty, při níž na konci druhé světové války němečtí stíhači sestřelili nad moravskoslovenským pomezím devět spojeneckých bombárdérů.

31.8.2007
SDÍLEJ:

Třiaosmdesátiletý veterán Joseph Owsianik s modelem bombardéru B-17, jehož posádky byl členem.Foto: DENÍK/Michal Červinka

Zahynulo tehdy jednačtyřicet vojáků, kteří v letadlech uzavírali formaci mířící na Ostravu. Jedním z těch, kdo přežili, je i americký veterán, třiaosmdesátiletý Joseph P. Owsianik. Ten ve svých devatenácti letech nouzově seskočil padákem ze zasaženého letadla a dopadl na Slovácko. Slováckému deníku poskytl člen posádky legendárního bombardéru B-17 exkluzivní rozhovor při vzpomínkové akci v Rudicích, kde podle svých slov 29. srpna 1944 přistál. Energický muž vylíčil nejen stále živé vzpomínky na inkriminovaný den, zajetí v německém táboře Stalag Luft IV, ale porovnal také obsah válečných filmů se skutečností.

Vaše jméno není typicky americké, zní spíše polsky. Narodil jste se v Evropě?

Ano, můj otec pocházel z Polska. Já jsem se ale narodil v New Jersey ve Spojených státech. Tam žiji dodnes se svou manželkou Josie, která má stejně jako já polské předky. Podle názvu mého rodiště jsem dostal za války dokonce i svou přezdívku „Jersey Joe“.

Od bitvy nad Rudicemi uplynulo mnoho let. Jak vlastně začala? Předpokládali jste, že by na vás mohli Němci zaútočit?

Neměli jsme tušení, co přijde. Z ničeho nic se za naší formací objevilo asi pětašedesát německých stíhaček a dokonale nás obklíčily. Bylo to rychlé a my jsme neměli šanci. Napadly nás a během pěti minut jsme zratili devět letadel.

Přesto jste se pokusili útok odvrátit. Zapojil jste se do boje, i když jste zaujímal pozici fotografa?

Ano. V okamžiku, kdy někdo zavolal: „Stíhači na šesti hodinách,“ jsem se přemístil ke kulometu ve střední části letadla. Jednu nepřátelskou stíhačku jsem trefil, ale nemohl jsem potvrdit sestřel, protože jsme vzápětí museli opustit palubu. Můj zásah si tak připsal do statistiky někdo jiný.

S letadlem jste tedy nepřistáli, ale nouzově vyskočili?

Po zásahu naší B-17 začal hořet jeden motor a z dalšího se kouřilo. Pilot dal posádce pokyn k seskoku. Já měl skákat otvorem, kterým se vypouštěly bomby. Ty byly ale pořád na místě a já se bál, že mi nějaká při seskoku spadne na hlavu. Šel jsem proto do zadní části, odkud jsem vyskočil. Ze vzduchu jsem pak už jen zamával letadlu na rozloučenou.

Podařilo se opustit bombardér všem deseti členům posádky?

Bohužel ne. Jeden střelec zůstal uvězněný ve spodní věži. Pokoušel jsem se mu pomoct, ale přístupový poklop byl zaseknutý. V tu chvíli nebyl čas na jeho vyproštění. Nejsem si ani jistý, jestli ještě žil.

Přistál jste na jiném místě než ostatní muži?

Padák nešel ve vzduchu dost dobře kontrolovat. Vítr nás rozfoukal různě do krajiny. Pro mě osobně to byl navíc první seskok, takže jsem neměl takřka žádné zkušenosti.

Zranil jste se?

Ještě na palubě mě do předloktí zasáhly tři střepiny z kulek, které proletěly stěnou letadla. Rány se ale dobře zahojily a dnes už je připomínají jen malé jizvy.

Co se dělo po dopadu na zem? Pronásledovali vás Němci?

Začali se ke mně sbíhat lidé. Myslel jsem, že to jsou Němci, ale byli to kluci a holky z vesnice. Ukazovali mi, kam spadl kamarád. Strhl jsem ze sebe padák a utíkal k němu. Našel jsem prvního pilota Francise Flynna, který ležel v bezvědomí se střepinou v zádech. S lidmi jsme jej odnesli do rudického kostela (podle historických faktů hasičská zbrojnice na Petrůvce pozn. red.). Zanedlouho nás ale objevili Němci. Strčili mi pistoli do úst a přinutili mě vysvléknout, aby zjistili, jestli jsem žid. Potom mě odvedli do Slavičína, kde jsem na samotce strávil asi tři dny.

Následoval převoz k výslechu do Frankfurtu a posléze do zajateckého tábora Stalag Luft IV v obci Tychowo v dnešním Polsku. Zacházeli s vámi dozorci slušně?

Než jsem se dostal do Tychowa, odehrávalo se vše vcelku korektně. V táboře byly podmínky horší. Zlom přišel, když se blížili Rusové. Němci nás donutili k pochodu. Ušli jsme za tři měsíce bezmála tisíc kilometrů. Příděly vody a jídla byly minimální, řada věznů zemřela. V nouzi jsme jedli třeba ze zvířecích koryt. S jednou Němkou jsem vyměnil i snubní prsten za kus chleba. V zajetí jsem byl až do dubna 1945 a za tu dobu jsem zhubnul asi sedmnáct kilogramů.

Jak dlouho jste vlastně za války strávil v aktivní službě?

Dva a půl roku. Přesně jsem odlétal pětatřicet misí. Poslední jsem ale nedokončil. To byla právě ta, při níž nás sestřelili. Za celou dobu jsem také nevzlétl do akce v ničem jiném než v B-17.

Přihodilo se vám za ta dlouhá léta více krizových situací na palubě?

Jednou jsme letěli ze „Států“ do Jugoslávie s úplně novým letadlem. Ve vzduchu jeden člen posádky kontroloval stav paliva. Zjistil, že ho nemáme dostatek pro návrat. Pilot řekl, že se musel zmýlit, ať se jde podívat znova. Ten kluk se vrátil za dvacet minut a pronesl stroze: „Zhoršilo se to.“ (smích)

Setkal jste se po návratu z vězení s někým z poslední mise?

Nesetkal. S nikým z nich jsem se ani pořádně neznal. Vystřídal jsem celkově spoustu různých posádek. Šel jsem vždy k týmu, ke kterému mě z velitelství přidělili.

Vrátil jste se po válce k letadlům?

Když jsem se dostal zpět do Spojených států, vláda mi dala možnost zadarmo se naučit létat. Využil jsem toho a udělal si pilotní průkaz, takže jsem pak mohl oficiálně sám držet knipl.

Vzpomenete si, která německá letadla byla mezi spojenci nejobávanější? A naopak?

Trumfy Němců představovaly Focke-Wulfy 190 a Messerschmitty Bf-109. Esy mezi spojeneckými letadly byly jednoznačně P-51 Mustangy. Vynořily se z ničeho nic, za〜útočily a byly pryč.

Bombardér B-17 dostal přízvisko „Létající pevnost“. Vnímal jste to za války stejně?

Na palubě B-17 se člověk cítil lépe než v jiných letadlech. Budily respekt i u posádek B-24, které byly sice novější, ale daleko pomalejší. Když se setkala tato letadla ve vzduchu, v B-17 se ozývalo: „Hej, kluci, bé čtyřiadvacítky jsou tady. Dejte si pauzu na cigaretu.“ (smích)

Stále se točí filmy z prostředí druhé světové války. Ukazují opravdu skutečné výjevy té doby?

Všechny válečné snímky jsou špatné. Nemají téměř nic společného s realitou. Ta byla totiž mnohem drsnější, než dokáže zobrazit i ten nejodvážnější režisér. Za války s vámi nikdo neměl slitování.

Na plátně často vídáme smějící se piloty, kteří soupeří, kdo sestřelí více nepřátelských letounů. Jsou podobné obrázky také smyšlené?

Tohle tak do jisté míry opravdu bylo. Mnoho letců mělo třeba osmnáct, devatenáct let. Strach kolikrát téměř vůbec nevnímali. Soutěživost a hecování se tedy při misích nejen mezi piloty objevovaly.

31.8.2007
SDÍLEJ:

SERVIS

Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství 24 000 Kč Chovatelé hospodářských zvířat (kromě drůbeže) Traktoristé v živočišné výrobě - krmiči. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky: ŘP sk. "T", Výhody: příspěvek na stravné, možnost přechodného ubytování. Pracoviště: Zemědělské družstvo olšava, 763 23 Dolní Lhota u Luhačovic. Informace: Věra Saňáková, +420 739 573 516. Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 16 000 Kč Uklízeči a pomocníci v ubytovacích a vzdělávacích zařízeních Pokojská. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 17000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Nabízíme:, •motivující finanční ohodnocení (základní plat + příplatky + bonusy), •roční odměnu, •příjemné pracovní prostředí v lázeňském hotelu, •zaměstnanecké slevy a zvýhodněné rekreace v rámci Royal Spa, •zajištění stravování, •příspěvek na dopravu, , Požadujeme:, *vzdělání minimální úroveň vyučena, *spolehlivost a zájem pracovat, *smysl pro pořádek a čistotu, *trestní bezúhonnost, *příjemné jednání a vystupování, *zdravotní způsobilost. Pracoviště: Léčebné lázně luhačovice - sanatorium miramare, s.r.o., Bezručova, č.p. 338, 763 26 Luhačovice. Informace: Dagmar Hlaváčková, +420 577 659 104. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební a provozní elektrikáři 23 000 Kč Stavební a provozní elektrikáři Provozní elektrikář průmyslových instalací. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: požadujeme platné osvědčení dle vyhl.50/78sb. min. § 5. Pracoviště: Trelleborg wheel systems czech republic a.s. - zlín šedesátá, Šedesátá, č.p. 5638, 760 01 Zlín 1. Informace: Štefan Vojtek, +420 577 525 150. Výroba - Výroba Seřizovači 23 000 Kč Seřizovači a obsluha obráběcích strojů (kromě dřevoobráběcích) Soustružníci/frézaři. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: vyučení v oboru kovoobrábění, praxe v oboru, znalost výkresové dokumentace výhodou, manuální zručnost, samostatnost, pečlivost, pracovitost, loajalita, , Náplň práce: obsluha frézy a soustruhu, běžná provozní údržba stroje, , Nabízíme: neformální a přátelské prostředí, jednosměnný provoz, dlouhodobé zaměstnání, odpovídající ohodnocení dle kvalifikace a praxe, podpora profesního růstu. Pracoviště: Zlín aviation s.r.o., 2. května, č.p. 685, 763 61 Napajedla. Informace: Ing. Martina Jelínková, +420 607 724 008.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obránce Slovácka Patrik Šimko
2

Šimko: Každý chce hrát, na tribuně vás napadají i myšlenky na odchod

Budova LDN v KNTB. Ilustrační foto

Lepší prostředí v ambulancích ORL v Baťově nemocnici

Berani šlapali vodu. A Hradec odčaroval kletbu

Prokletí odčarováno. Čtyři roky a osm zápasů trvalo hokejistům Hradce Králové, aby odvezli všechny body ze Zlína. Poprvé od druhého zápasu čtvrtfinále play-off 2014 Berani ztratili proti Mountfieldu všechny body.

Nyní najde houby úplně každý

„Tento týden jsme se vydali do lesa pro pár hříbků na smaženici, nakonec jsme jich našli plný kufr,“ volá radostně Naďa Boudná ze Zlínska.  

Poznar se těší na drsné souboje. Zápas bude mít správné parametry, věří

ROZHOVOR/ Na jaře stál na opačné straně barikády. Na Letné bojoval za Baník, kterému pomohl v záchranářské bitvě skolit bývalý klub. Nyní se ale situace změnila. Útočník Tomáš Poznar je zpět ve Zlíně a odhodlaný rvát se za ševce.

Trenér Chytrý, který povede národní tým: Vím, že to asi bude pěkná šichta

ROZHOVOR/ - Od mládeže Hanácké Slavie až do národního týmu. Tak vysoko se v kariéře dostal úspěšný trenér Jiří Chytrý. Šestačtyřicetiletý rodák z Kroměříže, který v minulosti šéfoval mládeži ve Zlíně a Slovácku nebo vedl ligové fotbalisty Liberce, Jablonce, pražské Slavie nebo Dukly, kývl na nabídku dlouholetého kolegy a parťáka Jaroslava Šilhavého.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT