Podle Ladislava Samohýla, syna známého sběratele a prodejce aut, se mohou lidé těšit na nové výstavní prostory již do dvou let. „Přípravy vrcholí. Projekt i vizualizace máme hotovy přes rok. Jsme těsně před zahájením budování nového muzea historických vozidel,“ vzkázal Samohýl mladší.

Místem nového domova desítek vozidel a zároveň cílem zájemců o tyto motoristické skvosty má být pětipodlažní 91. tovární budova.

Doposud většina automobilových skvostů parkuje v horním patře prodejny Mercedes-Benz, je jim tam však těsno.

„Aut stále přibývá, a tak je jejich přesun nutný. Zároveň rádi konečně ukážeme tuto sbírku široké veřejnosti,“ svěřil se Samohýl, který dlouhou dobu hledal ideální variantu vzhledu muzea. Nakonec vyhrál návrh brněnského studia RAW.

„Nechali jsme si zhotovit několik návrhů od firem, kateder i architektů. Nakonec se podařilo najít ten správný, který se držel industriálního vzhledu baťovských budov,“ těší Samohýla společně s faktem, že nebude problém ani s parkováním.

„Zakoupili jsme přilehlé parkoviště, které tak můžeme rozšířit a využít,“ dodal.

Vznik nového muzea navíc zřejmě pomůže i cestovnímu ruchu na Zlínsku.

„Určitě to pomůže. Je to příležitost, jak zviditelnit Zlín i kraj. Každá taková aktivita je příjemná. Pokud se navíc jedná o takovouto nevšední věc, kterou se nemůže chlubit každé město, je to skvělé,“ věří ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy Dana Daňová.

Na vystavení historických vozů se podle reakcí těší i veřejnost.

„Jako cíl rodinného výletu by to bylo jistě perfektní. Vozy by určitě zajímaly děti i mě. Rád se podívám na automobily, které se u nás i po celém světě proháněly v minulosti,“ myslí si například Marek Baška z Otrokovic.


Jak bude chystané muzeum historických vozidel ve Zlíně vypadat, kolik exemplářů bude obsahovat a na co dalšího se mohou lidé těšit? Na tyto otázky odpověděl současný majitel rodinné firmy a investor muzea Ladislav Samohýl, syn Aloise Samohýla, jehož sbírka se právě chystá k přesunu do nových prostor.

„Stávající plocha už na tu sbírku nestačí, a tak je stěhování na spadnutí,“ vysvětlil Samohýl mladší jeden z důvodů přesunu. Auta tak zamíří do 91. tovární budovy, která jediná ve Zlíně snese zátěž tolika vozů, a po její přestavbě se mají návštěvníci na co těšit.

Téměř padesát předválečných mercedesů

„Zázemí bude obsahovat zhruba 220 aut a stovku motorek,“ přiblížil s tím, že jistá auta budou určitě vyčnívat nad ostatními. „Kromě série vozů Bugatti, Alfa Romeo, August Horch & Cie vystavíme i zhruba 45 předválečných mercedesů, třicítku poválečných youngtimerů či 35 vozů značky Laurin a Klement. Ve sbírce je také zajímavá kolekce ruských vládních vozidel, do kterých bychom rádi zakomponovali také voskové figuríny s podobou tehdejších vůdců,“ láká Samohýl.

Samozřejmostí je podle něj i vystavení veškeré literatury, pohárů či ocenění.

„Chystáme navíc i kinosál u vstupu do muzea, kde se člověk seznámí s historií i úspěchy vozidel. Vytvoří si tak úvodní dojem a nebude to jen suchá expozice s auty,“ dodal s tím, že součástí objektu bude také restaurace.

Zajímavým prvkem muzea budou také vysunuté skleněné „kostky“, ve kterých budou vystaveny prémiové vozy.

„Denně po hlavní ulici projede až třicet tisíc aut, takže to bude mít svůj smysl. Vozy se v těch expozicích budou střídat a nejvíce lákavé budou při večerním průjezdu kolem muzea,“ věří Samohýl, pro kterého je v současnosti největším oříškem stěhování aut do pater.

„Do spodního patra umístíme pásové a nákladní vozy, ale zbytek musí do vyšších pater. Zhruba tři miliony musíme investovat do výtahu, který bude alespoň 6,5 metru dlouhý, dostatečně vysoký a uveze nejméně 4,5 tuny,“ uvědomuje si. Stihnout by se to však podle jeho slov mělo dát rychle. „Do dvou let muzeum bude,“ předpokládá.