Součástí každé seminární práce bude muset být nově prohlášení, že autor zpracoval obsah sám, s využitím konkrétně jmenovaných zdrojů a citací. Tak, jak tomu je podle zákona i u bakalářských, diplomových či habilitačních prací.

„Nad touto novinkou jsme začali uvažovat před dvěma měsíci na poradě s pedagogy. Kolegyně totiž upozornila na jeden případ, kdy studentská práce byla kompletně stažena z webových stránek. Zjistila to jednoduše, když jednu větu z textu vložila do vyhledávače,“ přiblížila ředitelka gymnázia Alena Štachová.

Zdůraznila, že opisující studenty nehodlá škola vylučovat jako v případě plagiátu u diplomové práce, ale díky novému opatření je chce naučit pracovat samostatně.

„Internet je médium, které pomůže školákům s vyhledáváním informací, slouží k tomuto účelu. Ale student musí do práce vložit i vlastní text,“ poznamenala Štachová. Pokud některý ze studentů navzdory prohlášení práci zčásti nebo kompletně bez uvedení zdroje opíše, hrozí mu výchovný postih.

„Záleží na stupni provinění, zda je to poprvé, nebo se jedná o problémového žáka,“ sdělila ředitelka.

Studentka třetího ročníku Nikol Drábková to považuje za správné řešení.

„Hodně lidí opisuje, to je všeobecně známé. A nejenom u nás, ale všude. Nechci vypadat jako největší vzorňačka, ale mě se novinka zas tak nedotkne.

Seminárky raději vypracovávám sama, abych se je nemusela pracně učit k maturitě,“ sdělila Drábková.

Zlínské gymnázium T. G. M. nebude jediné

Otrokovické gymnázium uvažuje o stejném opatření od září.

„S nástupem nových školních vzdělávacích programů bude kladen vyšší důraz na tvorbu samostatných prací a i studenti středních škol budou muset pracovat se zdroji a uvádět je podle norem. Zatím nejsou podle zákona touto povinností naši školáci vázáni,“ objasnil ředitel Ivo Kramář.

Dodal, že z toho důvodu chce i jejich škola upozornit studenty na to, že zdroje nejsou bezbřehé.

„Nechystáme se pořizovat speciální software na vyhledávání jako Masarykova univerzita v Brně, ale součástí školního řádu tato povinnost bude. Opsání budeme trestat minimálně zhoršením známky,“ upozornil Kramář.

Obchodní akademie Tomáše Bati a Vyšší odborná škola ekonomická ve Zlíně striktně formuluje postup při psaní samostatných prací už delší dobu.

„Hlídáme si zejména bakalářské a absolventské práce, které jsou významnějšími výstupy. Ale i psaní seminárních prácí má podle vnitřních směrnic přesně stanovená pravidla při citacích,“ vysvětlil ředitel Josef Rydlo.

Jelikož plagiátorství dosud škola neřešila, ve školním řádu jej ošetřené nemá.

„Pokud by však k něčemu takovému došlo, je to dobrý krok, řešit záležitost postihem,“ míní Rydlo.

Výborným opatřením je podle něj i volba témat při zadávání prací či referátů.

„Když dá pedagog srovnat studentovi například tvorbu dvou autorů nebo nějakou analýzu, těžko najde kompletní text na internetu. Musí pracovat i sám,“ podotkl ředitel.

Na Gymnáziu Lesní čtvrť ve Zlíně se snaží, aby k opisování nedocházelo, zase tím, že musí žák svou práci prezentovat před spolužáky a vlastními slovy říci, o čem v práci pojednával. Je také nucen odpovídat na dotazy spolužáků i vyučujícího.

„Dále musí sdělit zdroj svých informací, a to nejen elektronických, ale i tištěných. V aktuálně platném školním řádu sice nemáme zákaz opisování prací z internetu uveden, ale od příštího školního roku uvažujeme o určitých změnách a doplňcích,“ sdělil ředitel Jan Chudárek.

Osobně se však domnívá, že opisování prací z internetu je problém, kterým se musejí více zabývat především vysoké školy.