Sypače už minulý týden poprvé vyjely na Bumbálku na Vsetínsku, kde padal sníh a namrzala vozovka

Zima stojí sto milionů

„Jaká bude letošní sezóna, můžeme jen těžko odhadnout. Každá zima nás stojí přibližně sto milionů korun. Loňská sto dvanáct milionů a mimořádně náročná předloňská zima 2008 – 2009 sto dvacet dva miliony korun,“ informoval ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.

Odstraňovat sníh a led už letos na podzim poprvé vyjeli silničáři na Vsetínsku. „Minulý týden jsme měli první výjezd na Bumbálku,“ informoval jednatel SÚS Valašsko Jaromír Kořistka. Před zimní sezónou hlásí plnou připravenost. „Máme dva tisíce tun soli a na Prostřední Bečvě sila, která se chystáme průběžně doplňovat,“ sdělil aktuální údaje. Vsetínští silničáři budou podle něj letos využívat i novou techniku. „Přikoupili jsme jeden nový sypač, jeden traktor a nakladač,“ připomenul Kořistka. Nejproblematič­tějšími místy v regionu jsou podle něj všechny silnice, po kterých jezdí kamiony. „Sirákov, Kříž za Jablůnkou, Hulince za Valašským Meziříčím, Soláň, Karlovice. Každá cesta u nás končí na nějakém kopečku,“ povzdychl si jednatel.

close zoom_in Průmyslová sůl? Na chleba si ji nesypejte

Odpověděl i na tradiční dotaz, jestli je průmyslová sůl poživatelná. „Na chleba bych ji sypat nezkoušel, trochu by to asi křupalo,“ usmál se Kořistka.

Podle výrobního náměstka Správy a údržby silnic (SÚS) Zlínska Davida Poláška museli zlínští silničáři, během loňské mimořádně dlouhé zimy, řešit problém právě s nedostatkem posypových materiálů. Letos jich proto nakoupili víc. „Soli jsme letos navezli tři tisíce tun. Vloni s ní byly problémy v celé Evropě a tak jsme jí letos navezli o sedm set tun víc. Kupujeme i drť, kamenivo, také přibližně k třem tisícům tunám. Strusku a škváru už nepoužíváme, je problematické ji odstranit, když odtaje sníh. Práší se,“ vysvětlil Polášek.

Také jednatel společnosti SÚS Slovácka Rostislav Buchtík vzpomenul na loňské problémy se solí. „Bylo jí málo. Letos jsme se proto předzásobili. Nakoupili jsme jí tři tisíce čtyři sta tun, což je o čtyři sta tun více než loni a drti jsme nakoupili šestnáct set tun, což je o šest set tun více než loni,“ zalistoval v účtech. Rovněž i on připomenul nákup nové techniky. „Máme dvě nová posypová vozidla s příslušenstvím, radlicí a sypačem,“ doplnil jednatel. Nejproblematič­tějšími úseky na Uherskohradišťsku je podle něj přejezd Buchlovských kopců a přejezd Bílých Karpat směrem na Trenčín.

Výrobní náměstek SÚS Kroměřížska Timoteus Políček Deníku řadu údajů sdělit nechtěl. Jsou podle něj firemním tajemstvím. „Se solí loni nebyly problémy, neočekáváme je ani letos. Kolik jí máme, nemohu prozradit,“ uvedl. Odtajnil ale, že budou letos kroměřížští silničáři využívat jeden nový sypač s nástavbou a jeden nový nakladač. Nejproblematič­tějšími úseky v kraji jsou podle Políčka Hostýnské vrchy, konkrétně Tesák a Troják.

close zoom_in Se zimou budou letos v celém Zlínském kraji bojovat stovky silničářů. Podle výrobního náměstka SÚS Zlínska Davida Poláška sklízejí často zbytečně kritiku. „Chlapi? Dobrého slova od lidí neuslyší, všichni je haní, ale přitom pracují v takovém nasazení, že kdo přijde, nevěří vlastním očím. Naši chlapi dělají, co mají,“ pochválil náměstek své svěřence.

Řidiči vstávají i třikrát za noc

Jedním ze Zlínských řidičů sypače je Jaroslav Řehořík. „Já mám na starosti přibližně osmdesát kilometrů silnic. Například Rackovou, Mladcovou, Kudlov. Když je kalamita, zavolají mi a vyjíždím třeba i třikrát za noc. To se moc nevyspím, ale nestěžuji si,“ připomenul řidič náročnost silničářského povolání.