Tuny materiálu čekají

Podle výrobního náměstka společnosti Josefa Tomečky skončila v říjnu příprava na letošní zimu a na valašské silnice je v tuto chvíli připraveno vyjet celkem dvacet sypačů.

„Šest z nich je chemických a zbytek na inertní posyp. Navíc máme k dispozici dalších třicet kusů techniky,“ spočítal Tomečka.

Podle jeho slov se do údržby valašských cest zapojí stovka pracovníků.

„Na skladech máme nachystáno dva tisíce tun chemických materiálu a deset tisíc tun inertních posypů,“ doplnil Tomečka. V případě bohaté sněhové nadílky by na silnice mohly vyjet i stroje zakoupené ale nevyužité vloni jako jsou například frézy.

Loňská mírná zima dovolila silničářům nějaké finanční prostředky ušetřit. Ty však už našly své využití.

„Celý rok je provázán. Co neutratíme v zimě, použijeme na nadstandardní údržbu přes letní měsíce,“ přiblížil Tomečka. To podle něj zahrnuje například opravy a údržbu příkopů, kanalizace či vpustí.

Čtrnáct nových sypačů

Přípravy na zimu ale finišují v celém Zlínském kraji. O sjízdnost silnic se v letošním roce na jeho území bude starat na čtyři sta pracovníků jednotlivých Správ a údržeb silnic. V současné době už jsou schváleny plány zimní údržby ve všech čtyřech okresech kraje. Na šestnácti skládkách jsou připraveny tisíce tun posypové soli a interních materiálů.

Od prvního listopadu už jsou v provozu také jednotlivé dispečinky zimní údržby.

„Každé ráno pracovního dne po osmé hodině budeme mít u nás souhrnný přehled o situaci v uplynulých čtyřiadvaceti hodinách a také o aktuálním stavu a sjízdnosti našich silnic,“ uvedl ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) Bronislav Malý.

Pro svou práci letos silničáři v kraji získali čtrnáct nových sypačů. Celkem jich tak budou mít k dispozici sedmdesát.

„Z další techniky je připraveno sto devatenáct traktorových radlic, sedmatřicet nakladačů a šestnáct těžkých mechanismů jako jsou frézy nebo takzvané grejdry,“ vyjmenoval provozně-technický náměstek ředitele ŘSZK Radek Berecka.

Jezdí se málo nebo vůbec? Tak tam nesypeme

Silnice v každém okrese silničáři dělí do tří skupin z hlediska jejich důležitosti. Pro každou skupinu existují časové limity pro obnovení sjízdnosti. Pro silnice zařazené v první kategorii jsou to tři hodiny, u druhé je to šest hodin a u třetí kategorie pak dvanáct hodin.

„Některé silnice s velmi malým dopravním významem, stejně jako v minulých letech, nebudeme udržovat vůbec,“ poznamenal Berecka. Podle jeho slov jde o 121 kilometrů silnic II. a III. tříd, což je šest procent krajské silniční sítě.

„Tyto úseky budou opatřeny přechodným dopravním značením, které řidiče na neudržovaný úsek předem upozorní,“ upřesnil Berecka.

Chemický posyp, nebo také lidově řečeno solení, budou silničáři používat na 930 kilometrech nejzatíženější silniční sítě. Takzvaný inertní posyp pak využijí na 1065 kilometrech, což představuje polovinu silniční sítě.