Silničáři už se pustili do jejich oprav pomocí studené obalované směsi.
„Tyto zimní opravy zpravidla nemají dlouhou trvanlivost. Zastudena položený materiál se dostatečně nespojí s okolní vozovkou a má tendenci se po nějakém čase opět vydrolovat," připustil provozně-technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) Radek Berecka.
Delší životnost mají až vysprávky, které se mohou provádět horkým materiálem poté, až začnou na jaře pracovat obalovny živičných směsí. Studené obalované směsi se už tuto zimu spotřebovalo v kraji na opravu výtluků 48 tun.
Vytváření výtluků na vozovkách bývá přímo úměrné počtu mrazových cyklů. Voda z deště nebo tajícího sněhu při kladných denních teplotách vzduchu zateče do drobných spár v povrchu starších vozovek, v noci při poklesu teploty pod nulu zmrzne, zvětší svůj objem a začne vozovky trhat.
„Právě počasí posledních dnů se střídáním teplot pod a nad bodem mrazu tomuto procesu velmi nahrává. Odolávají mu jen nově rekonstruované nebo celoplošně obnovené vozovky, jejichž povrch ještě nebyl silničním provozem nijak narušen," uvedl ředitel ŘSZK Bronislav Malý.
Pravidelné lokální vysprávky výtluků na všech silnicích II. a III. třídy zahajují silničáři po skončení období zimní údržby.
Za příznivého počasí a dostatečně vysokých teplot to může být již ve druhé polovině března. Začíná se na silnicích s větším dopravním významem a postupně se přechází i na méně využívané komunikace. (ex)