Kraj dostane na opravy nevyhovujících cest balík peněz od státu i z Bruselu důležitá pomoc

Do cest po desetiletí nikdo neinvestoval

„Stát přispěje na čerpání z evropských fondů, konkrétně z Regionálního operačního programu, na opravy silnic druhých a třetích tříd částkou ve výši sedm a půl procenta z těchto dotací,“ uvedl krajský radní zodpovědný za oblast dopravy Petr Hradecký s tím, že takovou pomoc vítá. „Je to způsob, jak stát krajům alespoň částečně vynahradí to, v jakém stavu nám tyto silnice předal. Do cest po desetiletí nikdo neinvestoval a my teď tento historický skluz doháníme,“ řekl. Částku potvrdil i ministr dopravy Aleš Řebíček.

„Každý rok až do roku 2013 dáme krajům účelovou dotaci na údržbu cest druhé a třetí třídy, takže to už nebudou muset hradit samy, jako je tomu teď,“ uvedl. „Konkrétně Zlínský kraj dostane něco kolem jednoho sta milionů korun. Na lepení děr je to relativně dost,“ je přesvědčen ministr. Hned dvojí finanční injekce na opravy silnic potěšila i řidiče. „Už bylo na čase, aby se začalo něco dělat. Některé cesty jsou v katastrofálním stavu. Třeba ta z Tečovic do Louk je pořád samý výmol,“ vzpomněl si Jan Šoltys ze Zlína.

Kraj vlastní 1212 kilometrů silnic třetí třídy


Zlínský kraj vlastní 573 kilometrů silnic druhé a 1212 kilometrů třetí třídy. „Zhruba šestadvacet procent z nich je v tom nejhorším stavu. Jedná se většinou o méně frekventované cesty třetí třídy,“ řekl Hradecký s tím, že jsou rovnoměrně roztroušené po celém regionu. Uvést je do slušného stavu by podle radního znamenalo jednorázově vložit do oprav pět miliard.

Peníze z Bruselu odstraňují palčivé problémy

„S pomocí evropských fondů se snažíme odstraňovat ty nejpalčivější problémy a opravovat nejnebezpečnější místa. Povedlo se to už například v případě mostů ve Chvalčově na Kroměřížsku a Novém Hrozenkově na Vsetínsku nebo křižovatky v Luhačovicích,“ řekl Hradecký. Díky evropským penězům se dočkala oprav i katastrofální vozovka na trase Hulín - Holešov a Kunovice - Poličná.

Kraj chce pokračovat také ve vykupování pozemků pod silnicemi druhých a třetích tříd. Na opravy cest, které i s pozemkem pod nimi nevlastní kraj, totiž nelze peníze ze zmíněných evropských fondů čerpat. „Asi polovinu těchto pozemků už máme. Zaplatili jsme za ně přibližně třináct milionů korun,“ prozradil Hradecký. Vykoupení zbývajících ploch prý bude stát ještě dalších tři sta milionů, přičemž kraj může čerpat tyto peníze z fondu ministerstva financí. „Možnost je ale časově omezená. Platí jen do konce příštího roku,“ řekl Hradecký.

Polovina peněz je určena na větší investice


Z krajského rozpočtu jde ročně na dvojky a trojky šest set milionů korun.
Necelá polovina peněz je určená na větší investice, zbytek jde na letní a zimní údržbu, dopravní značení nebo drobné úpravy.

Přečtěte si také:

Silnice v kraji se dočkají oprav