Aktuální deštivé počasí, střídání nízkých a vysokých teplot ve dne a v noci, zapříčinilo vzniku řady výtluků. Většina míst vozovky je nyní provizorně spravená. Další opravy jsou naplánované na tento týden.

„Bydlím v Ludkovicích a pravidelně jezdím do Zlína přes Kudlov. Teď po Vánocích je to hrůza. Sníh sice nikde, ale ty výtluky, nedá se jim vyhnout,“ stěžovala si v minulých dnech na sociálních sítích uživatelka Jana.

A nebyla sama. Přitakal jí i Jaroslav bydlící přímo na Kudlově. „Je to děs, díry po obou dvou stranách silnice, auto dostává zabrat. A to zima ani pořádně nezačala.“

Opravy v rámci možností

Nejvíce závad ve Zlínském kraji je podle ředitelství silnic a dálnic na silnicích I/49 (Vizovice–Zlín), I/50 (Uherské Hradiště–Starý Hrozenkov) a I/35 (Lešná, Palačovská spojka–Prostřední Bečva). V rámci možností jsou nyní prováděny provizorní opravy.

Jakmile to počasí dovolí, začne se se s finálními. „Vzhledem k průběhu počasí se v posledních týdnech objevilo několik dalších výtluků na našich vozovkách. Nyní nejsou v provozu obalovny živičných směsí, proto opravy mohou být prováděny pouze suchou směsí, což je jen dočasná oprava do jarního období. V minulém týdnu byly touto směsí opraveny na Zlínsku nejhorší vozovky, včetně úseku Kudlov – Zlín a dále například na silnici Fryšták – Zlín nebo Slušovice – Hrobice,“ řekl ředitel Silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.

Další opravy cesty z Kudlova jsou naplánovány na tento týden.

Redaktoři Deníku si v úterý cestu projeli a většina míst byla v pořádku. Kvůli několika zbývajícím úsekům, které ještě nejsou opravené, doporučují řidičům snížit rychlost, aby v pořádku dojeli do cíle.

Jak vznikají výtluky

Důvodem vzniku výtluků je hlavně střídání nízkých a vysokých teplot. I do sebemenších prasklin na vozovce proniká během oteplování voda, která při opětovném mrznutí narušuje konstrukční vrstvy komunikace. Vyšší četnost srážek a zatížení silnic dopravou pak vznik výtluků urychlují.

Provizorní opravy spočívají v používaní studené asfaltové směsi. Často musí být mnohdy prováděny opakovaně.

Vzhledem k tomu, že v zimním období nejsou v provozu obalovny, je ve většině případů nutné na opravy dlouhodobějšího charakteru počkat až na příchod jara.