VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tvořivá škola staví na Komenského odkazu, není to žádný experiment

VELEHRAD - Začátkem letošního školního roku vstoupila do praxe dlouho připravovaná školská reforma. Základní školy v České republice zahájily v 1. a 6. ročníku výuku podle nových vzdělávacích programů, které si samy připravily podle závazného rámcového programu.

18.10.2007
SDÍLEJ:

Radomír VálekFoto: Zdeněk Skalička

Před tak náročný úkol byli kantoři postaveni vůbec poprvé. Jedním z příkladů, jak si s ním školy poradily, je projekt Tvořivá škola – činnostní učení. Ke spolupráci na projektu, který je podpořen z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky, byla v roce 2006 vybrána Základní škola ve Velehradě, jedna z 25 škol stejného druhu v republice. Její ředitel Radomír Válek poskytl Slováckému deníku rozhovor.

Co je cílem projektu Tvořivá škola – české činnostní učení?

Cílem je umožnit učitelům škol se základním vzděláváním poznat přístupy, metody a praktické postupy takzvaného činnostního učení. Hlavním účelem tohoto ryze českého projektu je šíření moderních činnostních postupů učení, které vedou k dobrému a trvalému pochopení učiva a motivují žáky pro celoživotní učení.

V projektu se hovoří o činnostním učení. Můžete je blíže specifikovat?

Při činnostním učení se žáci učí názorně vlastní činností a prožíváním. Za zvlášť důležité považujeme, že činnosti s pomůckami významně podporují rozvoj logického myšlení, komunikace a sociálního cítění žáků. V souladu s probíhající reformou základního vzdělávání se tak snažíme přispět k překonávání jednostranně receptivního, paměťového a encyklopedizujícího pojetí obsahu vzdělávání. Projekt, do něhož je už v současné době přihlášeno v celé republice zhruba 490 základních škol, je zaměřený především na dobré zvládnutí a pochopení učiva matematiky, fyziky, českého a anglického jazyka.

Nejedná se zase o nějaký experiment, jakých už bylo v českém školství víc než dost?

Tvořivá škola staví na odkazu J. A. Komenského, české prvorepublikové reformní pedagogiky a na zkušenosti úspěšných českých učitelů. Nejde tedy o žádný nový experiment, ale o předávání prakticky ověřených metod a postupů učení. Činnostní učení vede přirozenou cestou k probouzení schopnosti žáků, k rozvoji jejich tvořivosti a logického myšlení.

Baví vůbec žáky činností učení a není určeno jen pro úzký okruh nadaných dětí?

Činnostní učení žáky baví. Je tomu tak proto, že se učivo procvičuje na konkrétních příkladech a situacích, které přináší každodenní život, a tak má pro žáky osobní smysl. Žáci se při něm nenudí a každý z nich má možnost být úspěšný. Přináší jim radost, pocit uspokojení z pochopení probraného učiva, podněcuje mysl žáků k aktivitě a vtahuje je do výuky. Předností činnostního učení je také to, že není určeno pouze úzkému okruhu dětí. Díky aktivní práci všech žáků vede k přirozenému zapojení dětí jak nadaných, tak i dětí se speciálními potřebami učení.

Jak jsou s tímto experimentem spokojeni učitelé a rodiče?

Nový styl výuky si pochvalují učitelé i rodiče. Odpadá složitá domácí příprava, protože všemu podstatnému se žáci naučí ve škole. Doma si procvičují jen to, co již umí. Ač to zní neuvěřitelně, na vybraných vzorových školách se třeba matematika stává nejoblíbenějším předmětem. Na první pohled se to asi nezdá, ale Tvořivá škola je velký krok kupředu.

18.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zleva: z volebních štábů ANO 2011 a SPD.
AKTUALIZOVÁNO
43

Na Zlínsku zvítězilo ANO, druhé SPD a třetí KDU-ČSL

Slavit a otevírat šampaňské mohla základna ODS Zlínského kraje, která se na výsledky voleb přesunula do komunitního Cafe 21 v Uherském Hradišti. Lídr kandidátky Stanislav Blaha se totiž stal poslancem.
14

ODS zapíjela poslanecký mandát Stanislava Blahy šampaňským

Kašík: Na kandidátce jsem zakroužkoval lidi ze Zlína, vždycky jsem byl srdcař

FOTOGALERIE / K volbám zas tak často prý nechodí, vlastně dnes je to podle něj asi podruhé. "Ale chtěl jsem zvolit ty, kteří jsou podle mne důležití," uvedl v sobotu krátce po 13. hodině strážce hokejové svatyně zlínských beranů - brankář Libor Kašík.

Další obrat nestačil. Zlín má z Pardubic bod

2:0, 2:3, 4:3. Ze zápasu zvratů si hokejisté Aukro Berani Zlín uloupli aspoň bod z pardubického perníkového srdce. Ševci nakonec prohráli 3:4 v prodloužení, přestože během pěti minut na přelomu první a druhé třetiny otočili vývoj zápasu z 0:2 na 3:2 dvěma trefami Honejska a Popelky. Žlutomodří ale vedení ztratili a v prodloužení přesilovku čtyři na tři využil francouzský útočník Treille, který pro Zlín připravil třetí porážku v řadě.

Fryšara nevěděl, jak slavit gól. Úžasná euforie, zářil

Ani jsem nevěděl, jak mám slavit. Prostě jsem zvedl ruce a díval se okolo,“ vykládal Štěpán Fryšara, 19letý útočník hokejistů Aukro Berani Zlín, který v nedělním zápase s Plzní svou premiérovou trefou stáhl náskok na 3:4 a zařídil parádní infarktovou koncovkou bod za porážku 4:5 po samostatných nájezdech.

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení