Hlavním organizátorem projektu, který začal v únoru loňského roku a skončí letos v červnu, je sdružení Českého svazu ochránců přírody Centaurea v Uherském Brodě. „Prostřednictvím tohoto projektu chceme navázat spolupráci se základními školami. Jedním z jeho cílů je seznámit pedagogy s principy projektového vyučování a naučit děti komunikovat a proniknout do historie zábavnou formou,“ sdělila hlavní koordinátorka projektu Alena Gurská.
Do projektu se před rokem zapojila i Barbora Púčková z Nedašova.

„Přihlásila jsem se, protože mě zajímalo, jak se naše okolí změnilo,“ řekla žákyně osmé třídy Základní školy Nedašov. „Všechna zajímavá zákoutí už máme nafocená, teď budeme chodit za pamětníky a sbírat o těchto místech informace,“ dodala Púčková.

Skupinky z jednotlivých škol, které se do akce zapojily, mají za úkol během šestnácti měsíců sesbírat historické snímky svých měst a obcí, staré filmové nahrávky, zvukové dokumenty, písemnosti či pohlednice a poté tato místa porovnat se současným stavem prostřednictvím nově zhotovených snímků.
„Výstupem bude dvanáct párů nejzajímavějších fotografií z každé školy opatřených popisky. Tyto fotografie chceme zveřejnit na dvou celokrajských výstavách, na regionálních prezentacích a na internetu,“ doplnila Gurská.

Finanční prostředky na projekt jsou čerpány z Evropského sociálního fondu a z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Partnerem netradičního výukového programu je i Svaz ochránců přírody Kosenka ve Valašských Kloboukách, který poskytuje poradenství a pomoc šesti přihlášeným školám v mikroregionu Valašskokloboucko.

„Projekt se už přehoupl do své druhé poloviny. Většina škol už má stěžejní materiály sesbírané, teď je pouze zpracovávají,“ sdělil koordinátor ve Valašských Kloboukách Miroslav Suchan. Dodal, že díky projektu by se děti měly naučit pracovat nejen s fotoaparátem, ale i s jinou technikou, například skenerem nebo s programy na úpravu fotografií.

Do projektu se před rokem přihlásil mimo jiné i Dětský domov a Praktická škola ve Smolině u Valašských Klobouk. „Při této příležitosti se naše pracovní skupina rozhodla odkrýt historii našeho domova,“ řekla vedoucí skupinky Eva Sáblíková. O pomoc při hledání dobových materiálů požádali dokonce i tamní obyvatele. „Na závěr projektu bychom proto rádi s našimi výsledky seznámili i celou obec,“ dodala Sáblíková. Podle ní je na projektu nejdůležitější to, že se děti z dětského domova naučí komunikovat a nebát se okolí.

Výukový program se zalíbil i žákům v Základní škole v Nedašově na Zlínsku. „Vytvořila se u nás skupinka asi dvaceti dětí, které zmapovaly historii dřevěnic a starých budov Závrší,“ sdělil vedoucí nedašovské skupiny Pavel Mihalík. Dodal, že v jejich škole se už projekt chýlí ke konci. „Sesbírané fotografie už máme i s popiskami vystavené ve škole,“ uzavřel Mihálek.

Hana Trčková