Kvůli potížím s parametry nové vozovky by tam totiž nemusely vůbec projet autobusy. Po silnici po její opravě totiž mohou jezdit jen vozidla do 10 metrů na délku, což autobusy ČSAD Vsetín nesplňují. Jedním řešením bylo, že by autobusy měly udělenou výjimku. Nebylo ale jisté, zda tuto výjimku kraj alespoň linkovým autobusům udělí.

Nechali proti sobě jet dva autobusy

Čtvrteční schůzka starosty Rackové, zástupců ČSAD a soudního znalce však podle všeho dopadla dobře a je pravděpodobné, že by tudy autobusy mohly jezdit i bez udělení jakékoliv výjimky. „Soudní znalec nechal jet naproti sobě dva autobusy ČSAD a nebyl žádný problém. Je tedy možné, že všechno spěje ke zdárnému konci a autobusy by mohly stále vozit cestující do Rackové i z ní," oddechl si starosta Rackové Jaroslav Kaňa. Dodal, že je ale ještě nutné počkat na znalecký posudek. Teprve tehdy bude zaručeno, že se lidé dostanou domů běžnými spoji.

Dřívější obavy plynuly především z minulého softwarového posouzení. „Bylo nutné, aby se vše vyzkoušelo i fyzicky. Proto soudní znalec nechal projíždět náklaďáky s návěsem, linkové spoje i autobusy. Osobně si myslím, že je to v pořádku," uvedl ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář. Pokud by posudek nedopadl dobře, měli dopravci dvě varianty. „Jestliže by naše autobusy nesměly jezdit přes novou cestu, museli bychom buď nakoupit přibližně pět vozidel, která by byla kratší než 10 metrů, nebo bychom zvolili dopravu po objížďce přes Žeranovice, Martinice a Fryšták," podotkl Holubář. Jeden takový autobus by však stál přibližně tři miliony korun a objížďkou by se zase prodloužila cestujícím jízda.

„Kdyby autobusy nemohly jezdit lesem, byla by to pro nás komplikace, protože by se cesta do Zlína o dost protáhla. Doufám tedy, že vše dobře dopadne a autobusy dostanou alespoň výjimku," doufá obyvatelka Žeranovic Petra Žůrková.

Rychlost zůstane omezena i nadále

I když nakonec znalecký posudek bude pro autobusy pozitivní, rychlost bude stále omezená. „Už nyní jsou na silnici značky na omezení rychlosti, ale jsou určené po úsecích. Někde se jede padesátikilometrovou, jinde sedmdesátikilometrovou rychlostí," dodal Holubář. V současnosti je na daném úseku zákaz průjezdu vozidel delších než šest metrů, avšak právě s výjimkou autobusů linkové dopravy o délce 12 metrů. „Za pomoci znalce a projektanta se stanoví, jestli je možný průjezd vozidel včetně autobusů linkové dopravy o zkrácené délce 10,85 metru. Pokud se potvrdí možnost průjezdu těchto vozidel, byl by možný současně průjezd i nákladních vozů na odvoz odpadu či zásobování do zmíněné délky," sdělila mluvčí Zlínského kraje Gabriela Sýkorová Dvorníková.

Pro tiráky problém

Toto řešení bude výhodou pro autobusy a menší vozidla, některým stavbařům však způsobí nemalé problémy. „Když chci stavět v Rackové, tak tam musím přijet náklaďákem, který je delší než zatím povolených 12 metrů. Problém je také v tom, že další dopravní omezení je na druhém příjezdu do Rackové most s omezeným vjezdem do určitých tun," upozornil majitel Zednictví Krejsa Vlastimil Krejsa. Navrhuje proto stanovit dodatkovou tabulku „Mimo dopravní obsluhu". Ještě však nic není na sto procent ustanoveno a stát se může cokoliv. Krejsa i lidé z Rackové a okolí tak musejí počkat na vyjádření znalců a projektantů.

Autor: Anna Macháčová