Velkoprodejny, do kterých si stále více lidí zvyklo jezdit zejména pro potraviny, však způsobují obrovské problémy malým prodejcům. Někteří z nich mluví dokonce o hospodářském podvodu.

„Velké markety jsou pro nás samozřejmě významnou konkurencí a těžko se nám v podnikání dýchá. Mají nesrovnatelné a neuvěřitelné ceny,“ uvědomuje si Jana Kolářová, majitelka malého, devět let fungujícího obchůdku v Polešovicích na Uherskohradišťsku. Provoz prodejny není podle jejích slov žádným vyděláváním.

„Spíše jen přežíváme. Pomáhá nám i to, že máme naproti pečovatelský dům,“ svěřila se Kolářová s tím, že k ní do podniku chodí denně asi padesát stálých zákazníků.

„Naše maloobchodní činnost má oproti velkým řetězcům mnoho nevýhod. Nejvíce zarážející jsou jejich ceny,“ přitakává majitelka obchodu v Novém Hrozenkově u Vsetína Marie Filáková.

Na hladinu cen velkých obchodů se údajně nemá šanci nikdy dostat. „Navíc lidé dostanou do schránek leták s jejich cenami, sednou do auta a jedou do supermarketu. Ke mně si jezdí jen pro to, co tam nedostanou,“ povzdechla si Filáková s tím, že podnikání ji neuživí a již od roku 1997 stále dokola přemýšlí o uzavření obchodu. „Chodí sem zhruba dvacet, možná třicet stálých zákazníků. To je málo a navíc jsme my maloprodejci nuceni stále něco platit,“ uvedla Filáková.

V Sazovicích na Zlínsku akutní existenční problémy nemají, ovšem tlak ze strany velkých marketů je cítit. „Konkurence je rozhodně velká, ale zdá se mi, že lidé se do malých obchodů vracejí,“ řekla Eva Valčíková ze sazovické prodejny.

„V malém krámu je jistě osobnější prostředí, lidé si mohou poradit, promluvit,“ myslí si Valčíková, která obchod vede dva roky a podle svých slov to jde dobře hlavně díky tomu, že se k ní stavuje hodně svačinářů.

Podvodem a nekalou činností by nazval hypermarkety Pavel Čermák, který vlastní obchůdek v Kvasicích u Kroměříže. „To není žádná konkurence, to je normální podvod. A ještě navíc to celé chrání stát,“ neskrývá rozhořčení Čermák, který svůj obchod vede již dvacet let a denně k němu přijde stovka stálých zákazníků i díky blízké základní škole.

„Za těch dvacet let jde podnikání nahoru – dolů. Dokonce i návrhy na uzavření tu byly, ale stále fungujeme,“ sdělil Čermák, který za výhodu maloobchodu považuje originální a kvalitní dodavatele. „Určitě máme kvalitnější a ověřenější zboží, než naleznete ve velkých řetězcích,“ doplnil Čermák.

S nepříliš jistou kvalitou zboží a jeho nízkou cenou souhlasí i Jiří Polách, ředitel Ústavu podnikové ekonomiky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

„Takové řetězce nakupují zboží v obrovském množství, což se projevuje na velmi nízké ceně. Někdy si dokonce samy markety určují ceny a to utlačované dodavatele žene k použití různých náhražek,“ upozornil Polách na fakt, že zboží ve velkých marketech často není té nejvyšší kvality.

Maloprodejci se podle něj zachránit dají. „Musí být vysoká kupní síla, aby lidé šli raději pro dražší, ale kvalitnější zboží do malých obchodů. S touto sílou souvisí i rozdělení zákazníků do skupin. Bez toho budou maloprodejny dále zanikat,“ sdělil na závěr Polách.