„Setkali jsme se s mysločovickým farářem, kterého jsme seznámili se záměrem vést daným místem cyklostezku. Ten pak písemně oslovil olomouckou Arcidiecézi, aby se k tomu vyjádřila,“ uvedl starosta Mysločovic František Dřímal. Dodal, že odpověď byla negativní.

Podle něj prý byla hlavním problémem nízká cena, kterou obec církvi nabídla.

„Dvanáct korun patnáct haléřů jim připadalo za metr čtvereční málo. Hájili se také tím, že by došlo k dělení pozemků. To ale není pravda. Měli možnost ověřit si to v pláncích, které jsme jim dali k dispozici,“ řekl Dřímal.

Olomoucké arcibiskupství se k tomu, proč pozemky nechce prodat, odmítlo vyjádřit.

Protože se zastupitelům nedařilo převod na obec vyřešit, obrátili se s žádostí o pomoc na svazek obcí Region Zlínsko. „Po dohodě se starostou jsem už kontaktoval olomouckého arcibiskupa Jana Graubnera a požádal jsem ho, zda by napomohl úspěšnému vyřešení situace,“ sdělil Kapusta.

To arcidiecéze potvrdila. „Dopis se bude projednávat,“ uvedl sekretář arcibiskupa Petr Gatnar.

Snahu Regionu podpořil i správce mysločovické farnosti Jan Vavřinec Černý. „Chystám se poslat do Olomouce dopis, ve kterém osobně podporuji projekt. Myslím si, že je to dobrá věc a navíc pozemky, o které se jedná, nejsou pro jiné účely příliš atraktivní,“ sdělil Černý.

Mysločovice však nejsou jediným místem v regionu, kde se objevily komplikace. „V Lukovečku jsou taktéž problémy s vlastníky některých pozemků, přes které má vést cyklotrasa. V Zádveřicích-Rakové vyvstává komplikace s křížením železnice. Potíže mají také v Tečovicích, kde se plánované vedení cyklostezky přes zemědělské pozemky jeví jako nereálná a připadají v úvahu pouze cyklotrasy,“ vyjmenoval Kapusta. Podotkl, že s vlastnickými právy na některých pozemcích má těžkosti i obci Horní Lhota.

V ostatních obcích se podle něj komplikace s územně plánovací dokumentací ani řešením majetkoprávních vztahů na pozemcích neobjevily, nebo už jsou vyřešeny.

„Až se spory vyřeší, začneme jednat o tom, zda bude vhodnější, aby o dotace žádaly obce samostatně, nebo pod hlavičkou Regionu Zlínsko,“ dodal Kapusta. Jak to dopadne a kdy bude možné v projektu cyklostezek mezi Otrokovicemi a Vizovicemi pokračovat, není jisté. Podle předsedy Regionu Zlínsko by to však mělo být do konce tohoto roku.

Otázka cyklostezek se však řeší v celém kraji. Letos by se měly začít budovat další části tras pro kolaře podél Bečvy z Velkých Karlovic do Valašského Meziříčí nebo podél Baťova kanálu, a to z Uherského Ostrohu do Kroměříže. Je dost možné, že se úseky některých z nich stanou i součástí evropské sítě, trasy Euro Velo 9.

Cyklistům je zatím z dálkových tras ve Zlínském kraji k dispozici Moravská stezka. Ta vede z Jeseníků přes Olomouc, Kroměříž a Uherské Hradiště až do Mikulova. Průjezdná je i Beskydsko-karpatská magistrála z Českého Těšína přes Rožnov pod Radhoštěm, Vsetín, Vizovice a Slavičín směrem na Hodonín a Břeclav.