Podle ochránců přírody je ve srovnání s loňským rokem situace obdobná, ale stromů v krajině ubývá. Zaslali proto představitelům Zlínského kraje otevřený dopis, ve kterým žádají o změnu přístupu k silničním stromořadím.

„Důvodem likvidace alejí podél silnic bývá často zajištění bezpečnosti silničního provozu, přestože podle statistik jsou příčinami nehod především nepřiměřená rychlost a nedodržování pravidel silničního provozu,“ argumentuje v dopise Marcela Klemensová, vedoucí kampaně Zachraňme stromy spolku Arnika a signatářka dopisu.

„Průzkumy naopak ukazují, že aleje bezpečnosti provozu napomáhají, protože tvoří přirozené orientační body a nejen v mlze řidiče užitečně směrují,“ zmiňuje.

Mimo jiné dodává, že rychlost projíždějících aut je na silnicích obklopených stromy obecně nižší, protože aleje podvědomě nutí řidiče k opatrnější jízdě.

Most ve Zlíně - Prštném, odkud spadl devětadvacetiletý muž.
K mostu smrti se nikdo nezná. A nikdo na něj zatím nemůže

Podle mluvčí Zlínského kraje Renaty Janečkové ŘSZK nepochybilo, stromy nechalo pokácet oprávněně. A výsadbu nových nezanedbává.

„Stromy vysázené podél silnic jsou často příčinou smrtelných dopravních nehod. Proto se v poslední době ustupuje od jejich výsadby. Silničáři kácejí pouze seschlé a ty, které ohrožují bezpečnost silničního provozu,“ vyjádřila se mluvčí.

Náhradní výsadbu provádějí mimo úseky podél silnic, například na polních cestách. To potvrdil také šéf ŘSZK Bronislav Malý.

„Pokud dochází k likvidaci stromoví při našich investičních stavbách, bývá nařízena náhradní výsadba. Příslušné orgány životního prostředí většinou nenařizují provést ji podél krajských silnic, využívají se obecní pozemky podél polních cest, místních komunikací nebo chodníků, kde nevytváří pevné překážky silničního provozu,“ podotkl ředitel.

Zhruba 770 stromů, které šly k zemi, byly podle něj buď přestárlé nebo suché a ohrožovaly bezpečnost silničního provozu.
ŘSZK jako správce silnic se musí řídit i schválenou Strategií BESIP, což znamená nevytvářet nové pevné překážky, které ovlivňují následky dopravních nehod.

Ilustrační foto
Dostanete infekci? Poležíte si v Hradišti. Ve Zlíně oddělení ruší

„Nemám nic proti přírodě, ale v těsné blízkosti silnice je strom skutečně smrtící překážka. Ano, ať se stromy vykácejí a nové vysadí jinde. Je to i jen pár dnů zpátky, kdy na Slovácku řidič osobního auta náraz do stromu nepřežil. To je všeříkající,“ konstatoval krajský koordinátor BESIPu Zdeněk Patík.

Jako hodně nehodová je z pohledu BESIPu aktuálně silnice z Březůvek do Ludkovic.

„Stromy jsou tam přímo na hranici tělesa silnice. Je to hodně nebezpečné,“ dodal.

Řidička Jindra Poulová ze Zlína kácení stromů vítá.

„Na vodě či ledu vám to na cestě podklouzne a místo, aby šofér skončil na poli či v příkopě, narazí do stromu. A nechci domyslet, jak to může skončit,“ řekla.