„Vyjedu tak maximálně třikrát za den, o víkendu je to trošku lepší,“ uvedl taxikář Petr Borůvka. Ve Zlíně taxikaří již pětadvacet let. Podmínky pro provozování této činnosti jsou ale podle něj nyní nejhorší za celou tu dobu. „Jsou hluché dny, ale i dobré,“ dodává taxikářka Alena Pohorská.

„Zlín je mrtvé město,“ myslí si taxikář.

Bary na Kvítkové nefungují, zavřené jsou i restaurace. Skončily i diskotéky. „Už neexistují žádné středy ve Flipu,“ dodal. Zavřené je i Áčko nebo Star.

„Po desáté večer už nesmí být nikde žádná akce, lidé si stěžují, že je to ruší a policajti rozdávají pokuty,“ vysvětlil.

Horní hranice pokuty za tento přestupek je podle slov mluvčího městské policie Pavla Janíka stanovena na sto tisíc korun.

„Pokud jsou velké akce, jako je Barumka nebo filmový festival, tak se jezdí hodně,“ doplnila taxikářka.

To je ale prý dvakrát třikrát do roka, jinak bývají zajímavější pátky a soboty.

Podle Borůvkových slov taxikářům nepomáhá ani město. „Mělo by počty taxikářů regulovat,“ myslí si. Také si podle něj klade další a další podmínky.

„Nejprve to byla jedna pečeť na taxi, teď už musí být druhá,“ vysvětlil. Naposledy dostal pokutu pětadvacet tisíc. Domnívá se, že neoprávněně.

„Splní-li žadatel všechny zákonem stanovené podmínky, je koncese vždy udělena,“ uvedl za město Zdeněk Dvořák.

Stejně tak i počet vozidel taxislužby zapsaných pro jednoho dopravce není zákonem limitován.

„Vozidla ale musí splňovat stanovené podmínky,“ dodal mluvčí.

Podle Petra Borůvky je ve Zlíně již tolik taxikářů, že se není ani kam s autem postavit.

„Měl jsem reklamu v jedné restauraci s tím, že budou přednostně volat mně,“ vysvětlil.

Ale ani to prý nefunguje. Před hospodou stojí dalších pět aut čekajících na zákazníka. Jeho slova potvrzuje i mladá taxikářka. Řidič prý musí být šikovný, aby si ho lidé oblíbili a volali si právě jeho.


Taxislužby v číslech

V současné době má zlínský dopravní úřad pro taxislužbu evidováno 50 dopravců v taxislužbě, 113 vozidel a 256 řidičů vozidel taxislužby. Dopravci mohou provozovat živnost i v jiných městech a obcích ČR. Podání žádosti o udělení koncese je zpoplatněno tisícikorunou.

Podmínky provozování služby

• provozovat taxislužbu lze pouze vozidlem zapsaným v evidenci vozidel taxislužby • taxík může řídit pouze držitel oprávnění • služba je vázána k platnému živnostenskému oprávnění s daným předmětem podnikání • na území města Zlína mohou taxislužbu provozovat také dopravci z jiných měst