S otevřenou kapotou, zapnutými výstražnými světly, postaveným výstražným trojúhelníkem hodinu čekali, zda někdo během hodinového testu zastaví, aby pomohl. Výsledek? Nezastavil nikdo.

Přestože řidiči prokázali lhostejnost, přestupku se nedopustili.

„Ze zákona nemá řidič povinnost zastavit u auta odstaveného při technických obtížích. V případě, že by měl podezření na zranění některého z členů posádky, už by ovšem zastavit měl. V opačném případě by se vystavil možnému obvinění za neposkytnutí pomoci,“ uvedla mluvčí zlínské policie Jana Bartíková.

Pomoc v nouzi je otázkou řidičské kultury.

„V naší autoškole mladým řidičům rozhodně radíme, aby pomohli, samozřejmě v rámci jejich možností. Procházejí kurzem zdravovědy i technickou průpravou. A pokud si myslí, že by na problém nestačili, mohou alespoň zavolat pomoc mobilním telefonem,“ konstatoval majitel otrokovické autoškoly Pohoda Vilém Herentin.

Někteří řidiči se však obávají zastavit cizím lidem, a někdy oprávněně. „Já bych nezastavil. Nejsem mechanik, takže bych sotva pomohl. A navíc jsem slyšel o případech přepadení i tady na Valašsku, kdy skupina lidí okrádala řidiče, kteří jim v dobré vůli zastavili,“ řekl řidič ze Zlínska Jiří Dlabaja.

Ani Martina Fojtů si není jistá, zda by pomohla. „Záleží na tom, kdo by u auta stál. Očividně zmatené ženě bych asi pomoc nabídla, muž si podle mě dokáže poradit sám,“ sdělila Fojtů.

Igor Dostál