Dopravní dispečink DSZO pomáhá policii i díky rozmístění řidičů hledat ztracené osoby

Přímo do „kokpitu" trolejbusu tak mohou dostávat informace od dispečera například o hledaných osobách. V centrále DSZO mají dispečeři díky devíti kamerám přehled o situaci na nejfrekventovanějších zastávkách v celé síti MHD.

Nezřídka se tak mohou o pomoc při pátrání po ztracených osobách obrátit na dispečery, potažmo řidiče, i strážníci zlínské městské policie nebo státní policisté. „Tolik ‚očí' a na tolika místech ve městě najednou nemohou mít ani policejní hlídky," míní mluvčí dopravní společnosti Vojtěch Cekota.

Jak funguje spolupráce například při hledání ztracené osoby? Pokud policista požádá dispečera o pomoc, ten má možnost ihned informovat o případu prostřednictvím vysílaček řidiče všech vozidel.

Zdroj: Youtube

„A kdyby si některý z řidičů hledané osoby všiml, dává zprávu dispečerovi a ten ihned informuje policii," popsal Vojtěch Cekota. Mluvčí dopravního podniku připomněl i konkrétní případ, kdy se ztratil chlapec s poruchou autistického spektra. Tenkrát hlavní roli sehrála všímavost řidiče.

Na tísňovou linku se obrátila matka dvanáctiletého chlapce s oznámením, že hoch, který trpí autismem, odešel neznámo kam z čekárny oční ordinace a rodiče jej marně hledají.

„Krátce poté již informační důstojník informoval stálou službu na hlavním dispečinku DSZO. Poskytl dopravní společnosti podrobný popis chlapce a požádal o spolupráci při pátrání," přiblížil situaci Vojtěch Cekota.

Během několika minut se dostala informace o pátrání po chlapci prostřednictvím vysílaček a tzv. generální volby v kabinách řidičů do všech vozidel v celé síti MHD.

Ani ne za čtvrt hodiny poté volal dispečerovi řidič trolejbusu na lince 4, že hledaného chlapce má ve svém voze.

Dispečink DSZO není užitečný jen při pátrání po hledaných osobách. V případech ohrožení zdraví cestujících se sám obrací například na Zdravotnickou záchrannou službu Zlínského kraje. To v případě, kdy řidiči DSZO na trase narazí na dopravní nehodu se zraněním osob nebo na zastávce uvidí člověka s vážnými zdravotními problémy.

„Takže někdy může první informace o takové mimořádné události přijít právě od dopravní společnosit," poznamenal mluvčí. Zlínská policie má s dispečinkem DSZO dobré zkušenosti.

„Díky ní v poměrně rychlém čase rozšíříme pátrání i do všech vozů MHD a jednotlivých zastávek. A není jich zrovna málo. Řidiči nám mohou poskytnout důležité informace o aktuálním směru či pohybu pohřešované osoby," přiblížil mluvčí zlínské policie Petr Jaroš.

Připomněl však, že policie úzce spolupracuje v naléhavých případech při pátrání po ztracených osobách i se strážníky městské policie.

Ti mají s dispečinkem DSZO v těchto případech také dobré zkušenosti.

„Komunikace probíhá na úrovni stálého operačního centra (SOC) Městské policie Zlín a DSZO, převážně pomocí tísňové linky 156, kdy dispečer sdělí informaci, kterou obdržel od řidiče vozu MHD.

Nicméně funguje i vazba opačná, a to, že přímo SOC kontaktuje dispečera DSZO, kterému dává potřebnou informaci," vysvětlila mluvčí zlínské městské policie Šárka Škubalová.

I ona připomněla případ pátrání po ztracené osobě. Jednalo se o čtyřletého chlapce, který podle slov zoufalé matky, která se na strážníky obrátila s prosbou o pomoc, velice rád jezdil trolejbusem.

Chlapec totiž v nestřeženém okamžiku odešel z bytu, nastoupil do trolejbusu a cestoval. Dlouho však nezůstal v trolejbuse sám.

„Vzhledem k tomu, že k dítěti se během několika zastávek nikdo nepřihlásil, oznámil řidič tuto skutečnost přes dispečera strážníkům. Ti poté dítě převezli na služebnu, kde jej posléze předali matce, která mezitím ztrátu malého chlapce nahlásila," uzavřela mluvčí Městské policie Zlín Šárka Škubalová.