Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trolejbusy řídí už 41 žen. Stěžují si jenom na bezohledné řidiče

Zlín – Městská hromadná doprava ve Zlíně se může pochlubit tím, že zaměstnává už jednačtyřicet řidiček. „Tato práce mě vždy fascinovala, ale neměla jsem odvahu se jít na práci řidičky zeptat," svěřila se Iva Hurtová.

7.6.2016
SDÍLEJ:

Přibývá profesionálních řidiček – jsou s prací spokojené.Foto: DENÍK/Marcela Kaniová

„Některé řidičky jsou více než rovnocenné partnerky zkušených řidičů. Chceme jejich počet rozšířit," netají se ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Kocháň.

Odvahu jí nakonec dodala její rodina. „Dali mi k Vánocům poukaz na kurz řízení autobusů," prozradila se smíchem. „S velkými obavami jsem se pak šla zeptat na práci do dopravního podniku a byla jsem velmi mile překvapena, když mi řekli, že ano, že mohu nastoupit," vzpomněla Hurtová.

Nyní jezdí pro Dopravní společnost Zlín-Otrokovice více než deset let. Práci jí prý usnadnila i zkušenost z mládí. „Bývala jsem zvyklá jezdit s velkými vozy, protože jsme měli hospodářství, tedy jsem po nástupu byla pochválena od kolegů, že jezdím plynule a bez problémů," pochlubila se spokojená řidička.

Mužští kolegové ji zpočátku přijímali nedůvěřivě. „Někteří říkali, že ženy bývají nervózní a nerozumí technice vozidla, ale teď už nás berou mezi sebe," poznamenala Hurtová a přitakaly jí i její kolegyně.

„S negativní kritikou jsem se naštěstí mnohokrát nesetkala," řekla řidička Zdeňka Váňová, která v této profesi pracuje rok a půl. Předtím se živila jako prodavačka. „Je to zajímavá práce a musím říct, že jsem sama sebe překvapila," pousmála se mladá žena. „I moje děti jsou volbou mého povolání nadšené," prozradila.

Větší počet žen mezi řidiči si pochvaluje i ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Kocháň.

„Musím říct, že některé řidičky jsou více než rovnocenné partnerky zkušených řidičů. Chceme jejich počet rozšířit, proto děláme různé nábory a kampaně, aby ženy pochopily, že je vlastně normální sednout za volant autobusu," uvedl Kocháň. Chválí si spolupráci podniku s úřadem práce, který zajistil rekvalifikaci nezaměstnaným a díky tomu umožnil mnoha lidem najít práci právě za volantem autobusů a trolejbusů.

„Úřad práce umožňuje rozšíření řidičského průkazu, ale kromě tohoto řidičáku musí mít zájemci také profesní průkaz, někteří musí mít i drážní průkaz," připomněl Josef Kocháň. Pokud se běžný řidič rozhodne stát řidičem trolejbusů a autobusů, čekají ho ke splnění snu přibližně tři měsíce až rok.

Problémy s cestujícími údajně řidičky nepociťují. „Pracovala jsem krátce jako revizorka a nyní řídím zejména trolejbusy," přiblížila Marcela Grádlová. „S cestujícími nemívám problémy, bývají slušní a je jen potřeba hlídat, aby si důchodci stihli najít místo, maminky zabezpečily kočárky a podobně," popsala.

Práce ji velmi baví a spokojeno je prý i její okolí. „Oceňují, že jsem se na to dala a obdivují mě," dodala s úsměvem sympatická řidička.

Při problémech s opilými cestujícími se může pomocí „záchranného tlačítka" ihned dovolat na dispečink i na policii. Spolupráce funguje výborně. Více než s cestujícími ale mívá potíže s řidiči. „Mnozí jezdí zbytečně agresivně a rychle. Bohužel málokdy dají autobusům přednost. Nejčastěji nám dá přednost řidič velkého auta nebo kamionu," zmínila Grádlová.

Zajímavostí je, že dopravní společnosti přibývá počet cestujících seniorů. „Dlouhodobě máme stále mírný úbytek cestujících, ale přesto stále více senior pasů," sdělil ředitel Josef Kocháň. Počet cestujících se tak prý výrazně nemění, ale mění se jejich věk. I na to musejí brát řidiči a řidičky ohled a snažit se přizpůsobit svou jízdu. Zejména při brždění musí být velmi citliví.

Pokud se lidé ve vozech městské hromadné dopravy pořádně nedrží, může se při brždění stát, že se zraní, což je problém. „Vozidla máme vybavena černou schránkou, díky které jsme schopni určit, jak jelo vozidlo rychle a kdy začalo brzdit. Zkoušíme také kamery, které mohou zaznamenat jízdu a při vyšetřování nehody pomoci," vysvětlil Josef Kocháň.

MARCELA KANIOVÁ

Autor: Redakce

7.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Výstava Svět kostiček v muzeu jihovýchodní Moravy ve Zlíně.
19

Krotitelé duchů, Mimoni, Star Wars či série Lego Frozen, i to je svět kostiček

Slovenský reprezentant Ján Greguš v minulosti působil v Baníku Ostrava nebo Jablonci, odkud zamířil právě do Kodaně.
5

Spoluhráči z Kodaně po losu nevěděli, kde Zlín leží, tvrdí Greguš

Stavbě přehrady předchází výkup pozemků. Cena až 6 tisíc za metr čtvereční

O tom, že se bude ve Vlachovicích budovat přehrada, věděli už naši praprarodiče. Dočká se jí v dospělosti generace našich dětí. „Klidně s tímto projektem zestárneme. Dílo takového rozsahu a výjimečné důležitosti za to stojí,“ říká starosta Vysokého Pole Josef Zicha.

Nabourala se třemi promile a ujela

Jednapadesátiletá řidička nabourala na Jižních Svazích ve Zlíně do jiného auta a ujela. V krvi měla skoro tři promile. Vozidla si všiml svědek, který zavolal na tísňovou linku policie.

Na svou matku šel nožem

Ve vazbě skončil 49letý muž ze Zlína, který měl vydírat svou 70letou matku, s níž žije ve společné domácnosti. Hrozí mu až osm let vězení.

AKTUALIZOVÁNO

Hubertova jízda? Jde to i bez lišky. Podívejte se

Patrona jezdců a lovců si připomněli o víkendu v Držkové na Zlínsku. Hubertova jízda ukončila v obci jezdeckou sezonu. „Na prvním ročníku jsme měli jenom pět koní,“ vzpomněl organizátor akce Jaroslav Šarman. Letos vyjelo z Patriot campu Držková jezdců jednou tolik. Konal se už čtvrtý ročník.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení