VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trolejbusy v továrním areálu nebo na Podlesí? Možná. Plány existují

Zlín, Otrokovice – Prodloužení nebo dokonce výstavba nových trolejbusových tratí ve Zlíně není v budoucnu nereálná. Plány existují v různém stadiu rozpracovanosti či jen úvah. Již dříve to potvrdil i ředitel Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice Josef Kocháň.

12.8.2016 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pavel Trávníček

„Ano, i takové záměry máme zpracovány a diskutujeme o nich v řídicích orgánech dopravní společnosti i se zástupci obou našich měst," uvedl. Konkrétní však nebyl.

„Pokud by se měla trolejová síť prodlužovat, bude to především rozhodnutí našich měst," vysvětlil.

První z nich, ačkoli se již v době před revolucí hodně hovořilo o nahrazení autobusu trolejbusy na Štěrkoviště, má v současnosti jas­no.

„Město Otrokovice v současné době neuvažuje o rozšiřování trolejí," potvrdila Zlínskému deníku mluvčí radnice Romana Stehlíková.

Ve Zlíně je situace jiná.

Magistrát má obrazně řečeno vytipované na mapě města lokality, kde by se trolejové vedení v budoucnu mohlo objevit. Jde ale jen o úvahy a prověřování možností a proveditelnosti.

Mluvčí města Zdeněk Dvořák zdůraznil, že nic není rozhodnuté a vše záleží na dokončení a vyhodnocení generelu dopravy, který se tvoří.

„V tuto chvíli se ale čeká na jeho zpracování," upřesnil.

Město by například rádo v budoucnu zapojilo MHD více do továrního areálu.

„Uvažujeme nad zavedením minimálně tří linek trolejbusů tak, aby byl areál obsloužen ze všech tří vyznamných směrů od Otrokovic, Vizovic a zejména Jižních Svahů," prozradil s tím, že to ale nelze zrealizovat bez nákladných stavebních úprav v areálu.

Další překážkou mohou pak být majetkoprávní záležitosti a ochota vlastníků přilehlých nemovitostí k jednání o prodeji.

„Vítáme každou aktivitu, která povede k lepšímu zpřístupnění areálu veřejnosti, tedy i další rozvoj MHD," uvedl například mluvčí společnosti CREAM, která je vlastníkem několika budov v areálu, Robert Jašek.

Připustil, že výstavba trolejbusových tratí může být komplikovanější, nicméně jednání s městem v této otázce, pokud by byli osloveni, by se nebránili.

Dalším zvažovaným trolejovým vedením je propojení točny v ulici Středová a točny na Kocandě.

„Tento záměr je prozatím ve stadiu úvah. Nicméně probíhá projekční příprava rekonstrukce točny Kocanda a přilehlé křižovatky, měla by zde v budoucnu vzniknout okružní křižovatka a propojení směrem na Podlesí," uvedl mluvčí Zlína.

Šlo by podle něj o společnou investici města a kraje. „Realizace případně přichází do úvahy v letech 2018–2019," dodal.

Propojení dosud oddělených obratišť trolejbusů na Jižních Svazích by místní uvítali.

„Rostou tady pořád nové činžáky, lidí přibývá a už jsme se i kolikrát tady s lidmi bavili, že by bylo celkem logické ty točny propojit," myslí si Jana Zedníková ze Středové.

Není drát jako drát. Ten trolejbusový má výhodu, lidé vidí, že tam něco jede

Zlín, Otrokovice – Úvahy města o rozšiřování trolejbusových tratí ve Zlíně se podle předsedy sdružení Společnosti pro veřejnou dopravu Miroslava Klase ubírají správným směrem. A to i přesto, že se stále více poslední dobou o tom hovoří, a i zkouší, zavádění vozidel s bateriovým pohonem, který nepotřebuje trakční vedení.

„Baterie jsou stále problémem – velmi těžké, drahé, málo kapacitní s omezenými schopnostmi nabíjení. Vůbec bych si netroufal predikovat, že za 10 let technologie jediného zvládnutého elektrického silničního dopravního prostředku – tj. trolejbusu, bude překonána," myslí si Klas.

V současnosti je podle něj po celém světě velký ekonomický a politický lobbing při prosazování bateriobusů často i na úkor údajně zastaralé technologie trolejbusů.

„Prakticky nikde na světě však tato technologie nefunguje v takovém rozsahu a dostatečně dlouho, aby šlo říci, že je prakticky zvládnutá," domnívá se.

Dosavadní výsledky jejich provozu jsou podle něj dost diskutabilní.

JE ZATÍM VÝHODNĚJŠÍ

Klasický trolejbus má podle něj pro cestujícího i provozovatele řadu výhod.

„Podlahová plocha vozidla může být plně využita pro cestující, nepřekáží tam např. motorová věž. Trolejbusy mají plynulejší rozjezdy, jsou tišší, mohou lépe topit, teoreticky i lépe zdolávat kopcovité úseky. Provozní náklady jsou nízké," vyjmenoval Miroslav Klas.

Samostatným přínosem jsou podle něj i nulové lokální emise, vysoká energetická účinnost a nezávislost na dovozových palivech z problematických regionů Blízkého východu.

Jako nevýhodu pak Miroslav Klas vidí především vyšší pořizovací hodnotu a nutnost budování poměrně nákladné infrastruktury. „Silnější sloupy trolej. vedení, trolejové armatury atd.," uvedl.

I to však může mít jakousi přidanou hodnotu. Trolejové vedení je totiž vidět a cestující, který například není z města, prostě vidí, že tudy „něco jede". Podobně jako u tramvajových tratí.

„Viditelnost trolejové sítě jako reklamního prostředku MHD je jistě přínosem," dodal Miroslav Klas.

Plány, které se neuskutečnily:

V poválečném období byly plány na rozšíření trolejových tratí velkolepé. Zcela vážně se uvažovalo o vybudování těchto tras:

  • Zlín-Louky–Baťov továrna firmy Baťa
  • Zlín-Vršava–Fryštácká přehrada–Holešov
  • Zlín-Kudlov–Luhačovice

V dalších letech se mezi nezrealizované projekty zařadilo nahrazení autobusových linek trolejbusy na Paseky nebo na otrokovické Štěrkoviště. Zřejmě nejdále zašly přípravy na zavedení trolejbusů do ulice Zarámí. Nakonec ze záměru sešlo. Připomínkou jsou jen stojící sloupy, které byly připraveny pro trolejové vedení, které však na ně nikdy nebylo zavěšeno.

Autor: Tomáš Hyánek

12.8.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Den zdraví ve zdravé škole
21

Bulgur, kuskus, nebo čočkový salát: běžná jídla na základní škole

Žena je psychicky nemocná.

Hledá se Naděžda Skácelová

AKTUALIZOVÁNO

To jsou oni! Poslanci, kteří budou hájit zájmy Zlínského kraje

Profily poslanců zvolených ve Zlínském kraji  

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Chceme se omluvit fanouškům. Bylo to hrozné, říká Bačo.

Fotbalistům Zlína to proti Mladé Boleslavi před domácím publikem vůbec nejde.

Lidovec Benešík: Česku je to jedno. Slovák či Japonec

„Česká republika je maximálně tolerantní země. Když se podíváte na to, že volby vyhráli ekonomičtí migranti, tak jednoznačně můžeme EU říct, že nejsme žádní xenofobové. U nás je to jedno: Slovák nebo Japonec,“ sdělil Ondřej Benešík jediný lidovecký poslanec z našeho kraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT