Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trolejbusy ve Zlíně ve slaví 72 let. Přepravují cestující zcela bez emisí

Zlín, Otrokovice – Zpravidla bez velkých oslav míjíme každoročně 27. ledna výročí slavnostního zahájení trolejbusové dopravy ve Zlíně. Letos tomu bude již 72 let od chvíle, kdy do ulic baťovského Zlína, tehdy ještě v těžkém období protektorátu, vyjely a začaly přepravovat cestující první tři trolejbusy.

27.1.2016
SDÍLEJ:

Před předáním trolejbusu typu TBS-WH (FBW/ČKD) do Zlína, proběhl v roce 1944 zkušební provoz tohoto vozu na pražských trolejbusových tratích. Foto: Jaroslav Kovář, sbírka Jana Arazima

„Slavnostní zahájení trolejbusového provozu se ve Zlíně uskutečnilo 27. ledna 1944. Stalo se tak uprostřed zimy a v lednu nebývá počasí na velké oslavování. Pro život tohoto města to byl ale významný okamžik a obyvatelé Zlína a později i Otrokovic z něho mají trvalý prospěch," řekl ředitel Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice Josef Kocháň.

Za dvaasedmdesát let přepravily trolejbusy ve zlínské aglomeraci zřejmě již hodně přes miliardu cestujících (nyní v celém systému MHD přes 30 milionů za rok, z toho asi dvě třetiny připadají na trolejbusy). Během této doby bylo ve Zlíně a Otrokovicích zařazeno do provozu přibližně 390 krátkých i dlouhých trolejbusů, většinou nově zakoupených.

„Pro elektricky poháněná vozidla městské hromadné dopravy je podstatné, že mají v ulicích měst nulové emise plynných látek, což u autobusů nedokáže zajistit ani ten nejdokonalejší katalyzátor. Trolejbusy mají oproti autobusům také nižší hladinu hlučnosti," poznamenal Josef Kocháň.

O jaké množství škodlivých látek trolejbusová doprava ulice Zlína a Otrokovic ušetřila? DSZO si nedávno spočítala, jak by vypadala produkce emisí v případě, že by byl trolejbusový provoz ve Zlíně a Otrokovicích nahrazen autobusovou dopravou.

Například kdyby v roce 1995 všechny kilometry, které ujely v síti MHD elektrické trolejbusy, ujely místo nich autobusy s tehdy rozšířenou normou motorů Euro 0, vypustily by za rok v ulicích Zlína a Otrokovic přes 57 tun znečišťujících látek Nox, PM10, SO2.

V roce 2014 – pro převládající motorovou normu Euro 4 – by to bylo stále ještě asi 19,5 tuny těchto znečišťujících látek. A i kdyby byly použity autobusy poháněné plynem CNG, hmotnost jejich emisí by za rok dosahovala stále ještě asi čtyř tun. Ve výpočtu jsou uplatněny normativní hodnoty emisí z dokumentu, který sloučí jako podklad pro stanovení indikátorů při nákupu vozidel spolufinancovaných z evropských fondů.

„Výroba elektřiny také není bez emisí, ale komíny velkých tepelných elektráren lze lépe odsiřovat, zbavovat škodlivých látek i důsledněji monitorovat než jednotlivé výfuky mobilních zdrojů znečištění na silnicích," konstatoval vedoucí dopravního úseku DSZO Pavel Nosálek.

„Trolejbusovou dopravu ve Zlíně je třeba dále podporovat a rozvíjet, neboť je to jeden ze základních pilířů, bez kterého si fungování veřejné hromadné dopravy ve Zlíně už ani neumíme představit," řekl zlínský radní Josef Novák, který má na starosti oblast dopravy.

Pokračováním trendu podpory elektrické hromadné dopravy ve Zlíně a Otrokovicích bude v letošním roce také pořízení dvou nových trolejbusů, které budou vybaveny pro kratší nezávislou jízdu mimo trolejové vedení (do 12 km) místo dieselagregátem trakčními bateriemi. Ty se budou během jízdy pod trolejovým vedením opět dobíjet.

Autor: Redakce

27.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejisté Aukro Berani Zlín. Ilustrační foto

Další obrat nestačil. Zlín má z Pardubic bod

hokej Aukro Berani Zlín - HC LitvínovŠtěpán Fryšara

Fryšara nevěděl, jak slavit gól. Úžasná euforie, zářil

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

Zlámala mlha nepřekvapila. Olomouc není na kopci, tohle tady bývá, smál se

Mohl zažít ostřejší premiéru? Těžko! Když pomineme utkání MOL Cupu v Písku, ostrý debut si brankář Zdeněk Zlámal v dresu Zlína připsal až ve čtvrtečním utkání Evropské ligy proti Kodani. A jako jediného přímého aktéra utkání jej nepřekvapila ani hustá mlha, kvůli které se zápas málem nedohrál.

Fotili jste se u voleb? Pošlete nám svoji fotku a my ji zveřejníme

Máte fotku, jak letos volíte? Pošlete nám ji na editori.zlin@denik.cz, rádi vám ji zveřejníme na našem webu a ty nejlepší i tištěném vydání.

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Policisté rozháněli konflikt fanoušků v centru Olomouce

FOTOGALERIE / Čtvrteční fotbalový zápas evropské ligy mezi Zlínem a Kodaní v Olomouci se neobešel bez problémů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení