Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Truck sraz se možná zapíše do knihy rekordů

Zlínsko - Velké luxusní vozy lákající k dobrodružství během posledního srpnového víkendu zase po roce ozvláštní život na Zlínsku. V rámci sedmého ročníku truck srazu budou tuningové kamiony s vyšperkovanými interiéry vystaveny v pátek 24. srpna od půl osmé večer v ulici Hradská nad Kulturním a univerzitním centrem ve Zlíně.

18.8.2012 3
SDÍLEJ:

Noční spanilá jízda kamionů ZlínemFoto: DENÍK/Matej Slávik

Sedmý ročník srazu luxusních kamionů ve Zlíně a Březůvkách čeká poměrně zásadní změna: vozy pořadatelé vystaví jinde než dosud

O půl deváté vyrazí osvětlené trucky na večerní spanilou jízdu Zlínem a v sobotu se na celý den přesunou na parkoviště Kapřín v Březůvkách. Další informace Deníku v rozhovoru prozradil pořadatel srazu Radek Topič.

Kolik trucků bude letos na srazu k vidění?

Loni jsme měli takových 120 aut, což podle registrací, které zatím řidiči vyplnili, bude i letos. Ještě se ale uvidí. Každopádně sem nikdo nepojede jen tak, že by si udělal výlet. Spíš se řidiči snaží sehnat si tu někde práci a ten kousek by jenom dojeli.

Budou na srazu i nějací zahraniční hosté?

Vždycky na srazu bývá hodně Slováků a i letos přijedou přibližně se třiceti auty. Dorazí i Poláci a Němci. Na Slovensku takové akce skoro nejsou, snad jedna nebo dvě, a navíc v ČR se kamioňákům líbí ta atmosféra a hodně lidí, kteří jim fandí.

Je letos v programu nějaká změna?

Je jedna zásadní. Vždycky jsme auta vystavovali na parkovišti poblíž Domu kultury. Tam jsme ale museli složitě parkovat a couvat, proto jsme se rozhodli páteční výstavu přesunout do Hradské ulice, což město povolilo. Třicet kamionů tam bude vystaveno asi od půl osmé do setmění, respektive přibližně do půl deváté. Poté pojedou noční spanilou jízdu osvětlených kamionů.

Jak vybíráte kamiony na páteční výstavu?

Máme dvacet míst, na která se řidiči mohou přihlašovat, a kdo dřív přijde, ten dřív mele. Dalších deset míst necháváme pro pozdější přihlášené ze zahraničí, které v podstatě vybíráme podle fotek, co nám pošlou.

Jsou na srazu i nějaké normální kamiony, nejen ty takzvaně vytuněné?

Pár aut je tam takových normálních, ale většina aut je takřka vymazlených. Změnil se i přístup lidí. Na prvních ročnících byli i řidiči, kteří auto neměli ani umyté. Teď třeba umývají před začátkem ještě i pneumatiky. Řidiči určitě slyší na to, že přijde spousta lidí, a jsou za to vděční. A my také, protože ve Zlíně opravdu moc akcí není.

Zaznamenali jste někdy stížnosti v souvislosti se srazem?

Na večerní spanilou jízdu už byly nějaké připomínky, což chápeme, především kvůli malým spícím dětem. Snažíme se tedy redukovat hluk alespoň tak, že striktně vydáváme zákaz troubení. Doufám, že to letos nebudeme muset nějak řešit, i když každý rok se samozřejmě nechá někdo strhnout atmosférou a mávající lidmi. Stačí vždycky jeden telefonát a už se to začne řešit. Jinak jsou reakce spíš pozitivní. Lidé říkají, jak je ta noční jízda hezká a krásně osvětlená. Například i řidiči z Polska a Slovenska říkají, že tolik fanoušků jako tady při spanilé jízdě nikde jinde na srazech nemají.

Kudy vede trasa noční spanilé jízdy?

Pojedeme z Hradské ulice přes třídu Tomáše Bati až k Lidlu směrem na Vizovice. Pak zabočíme doprava nahoru na Štefánikovu, jak jezdí trolejbusy, a pak se vydáme zpátky na Kudlov a do naší centrály v Březůvkách.

V době truck srazu se na Zlínsku konají dvě velké akce, Trnkobraní ve Vizovicích a festival dechových a folklorních souborů FEDO ve Zlíně. Myslíte, že díky tomu na vaši akci přijde víc lidí?

Souběžně se zlínským festivalem FEDO děláme sraz asi počtvrté. Určitě je to pro nás lepší, protože když jsou lidé na náměstí na festivalovém průvodu a jedou kolem kamiony, tak si počkají, podívají se a je to pro ně velký zážitek. Možná se pak přijdou podívat i do Březůvek. Ale i jindy máme velký počet návštěvníků, minule to bylo dokonce kolem šesti tisíc lidí.

Na co se tedy mohou návštěvníci srazu těšit?

Na různé soutěže. Například o nejkrásnější kamion a jeho interiér, večer se bude konat soutěž o nejosvětlenější kamion. Dále skupina šesti lidí potáhne vlastními silami asi třicetitunovou tatru anebo se bude koulet pneumatika. Chtěli bychom se také letos dostat do Guinnessovy knihy rekordů, chceme na jednom místě shromáždit největší počet velkých vyprošťovacích vozů, které vytahují kamiony. Takových aut je v republice kolem čtyřiceti, tak se to třeba povede.

A co hudební program?

Bude samozřejmě zajištěná country kapela a odpoledne diskotéka. Navíc se již tradičně bude opékat velké prase. I proto se v sobotu platí vstupné 120 korun. V pátek a v neděli je ale vše zadarmo.

Proč zrovna country, je to pro řidiče kamionů typická hudba?

No to je hodně individuální, co řidiči poslouchají na cestách. Nicméně country ke srazu patří, věříme, že navodí správnou atmosféru amerického západu.

Nám se navíc tato hudba osvědčila. Na dřívějších ročnících jsme měli třeba dost tvrdou rockovou kapelu, ale nesetkalo se to s velkým ohlasem. Loni hrál big beat. Kapela byla sice dobrá, ale přitáhla místní pobudy, po kterých zůstal dost velký nepořádek. Takže jsme radši zvolili v muzice kompromis právě ve formě country muziky.

Měli jste během minulých ročníků i nějaké větší problémy s výtržníky?

Jen právě loni naházeli mladí kluci kadibudky do potoka, ale nakonec je chytli, takže jsme nemuseli platit škodu sami.

Jak dlouho se takový truck sraz připravuje?

V podstatě od ledna. Musí se začít brzo kvůli povolením. Pak teprve následuje tvorba nějakého programu. Nejvíc času ale zabere shánění financí, s čímž jsme začínali už před koncem minulého roku. Bývá to vlastně tak, že po srazu máme dva měsíce klid a pak vše začne nanovo.

Daří se vám dobře shánět sponzory?

Každý rok obcházíme víc a víc subjektů, takže se nám daří sraz financovat, ale je to rok od roku složitější. Ze začátku stačilo obejít například deset firem, dnes už kolem stovky. Dneska už nás ovšem sponzorují třeba i firmy ze Slovenska, které s námi spolupracují.

Stává se, že autodopravci nechtějí pustit svoje řidiče na sraz?

Někteří s tím mají problém, ale majitelé většiny firem jsou pro takové akce zapálení. Navíc je to pro ně také určitá reklama, když se třeba fotky z těchto akcí posléze objevují v odborných časopisech.

Platí stále, že si řidič kamionu vydělá pořádné množství peněz?

Řekl bych to takhle když si spočítáte hodiny, co stráví za volantem a kolik za to dostane a porovnáte to s průměrným platem zaměstnance v nějaké firmě, tak to vyjde téměř nastejno. Rozhodně už to není, co to bývalo někdy začátkem 90. let, kdy byl průměrný plat třeba tři tisíce korun a kamioňák si vydělal třicet tisíc korun. Dneska už to rozhodně není takový rozdíl.

Navíc práce řidiče kamionu je hodně těžká. Řidič je pořád takříkajíc jednou nohou v kriminále. Dnes je totiž mnohem vyšší riziko spojené s rostoucí hustotou provozu a stavem našich dálnic.

A navíc musí mít řidiči asi hodně tolerantní partnerku…

To právě ani ne. Já znám spoustu rodin, ve kterých manželka říká po třech dnech, co je muž doma, ať už jede zase pryč, že už s ním nemůže vydržet. Manželství jim funguje vlastně jenom na tomhle principu. Žena navíc nemůže očekávat, že když chlap jezdí deset let s kamionem, že toho kvůli ní najednou nechá.

Chtěl jste někdy vy sám jezdit s kamionem?

Já bych tuhle práci asi dělat nechtěl, i když je v tom určitě nádech dobrodružství a svobody. Nikdo vám nedýchá na záda. Teď už kamiony ale také mají GPS, takže dopravce vidí, kde jste nebo jestli jedete, takže už to vlastně až taková svoboda není.

ANNA MACHÁČOVÁ

Autor: Redakce

18.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Srážku dvou osobních aut řešili ve středu 18. října po desáté hodině dopoledne hasiči, policisté a zdravotníci nedaleko Fryštáku ve směru na Holešov.
5

Za Fryštákem bourala dvě auta, posádky včetně dětí vyvázly bez zranění

Ilustrační foto.

Měli zpronevěřit evropské dotace, za to můžou dostat i tři roky vězení

Krotitelé duchů, Mimoni, Star Wars či série Lego Frozen, i to je svět kostiček

V Baťově institutu ve Zlíně je až do začátku ledna k vidění unikátní výstava stavebnic.Svět kostiček výstava, která nabízí průřez rozsáhlou soukromou sbírkou sortimentu společnosti LEGO za posledních téměř 40 let její produkce. Výstava je k vidění ve 14|15 BAŤOVĚ INSTITUTU do 2. ledna 2018.

Spoluhráči z Kodaně po losu nevěděli, kde Zlín leží, tvrdí Greguš

Když Fastav nalosovali do základní skupiny Evropské ligy ke Kodani, fotbalisté dánského mistra vůbec netušili, s kým mají tu čest. Český stoper Michael Lüftner společně se slovenským záložníkem Jánem Gregušem a jeho krajanem Denisem Vavrem museli svým spoluhráčům vysvětlovat, kde Zlín leží a jakou ligu vůbec hraje.

Stavbě přehrady předchází výkup pozemků. Cena až 6 tisíc za metr čtvereční

O tom, že se bude ve Vlachovicích budovat přehrada, věděli už naši praprarodiče. Dočká se jí v dospělosti generace našich dětí. „Klidně s tímto projektem zestárneme. Dílo takového rozsahu a výjimečné důležitosti za to stojí,“ říká starosta Vysokého Pole Josef Zicha.

Nabourala se třemi promile a ujela

Jednapadesátiletá řidička nabourala na Jižních Svazích ve Zlíně do jiného auta a ujela. V krvi měla skoro tři promile. Vozidla si všiml svědek, který zavolal na tísňovou linku policie.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení