VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ulice Zlína: K Dálnici připomíná předválečný plán

Zlín - Pokud by nebyla druhá světová válka, poklidná čtvrť Zlína Kudlov by pravděpodobně vypadala úplně jinak. Vedla by tudy hlavní silniční spojka mezi Luhačovicemi a Holešovem. Dnes už megalomanskou stavbu připomíná jen název ulice KDálnici.

19.8.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milena Marešová

„Já jsem slyšel, že někdy v první polovině minulého století tam měla vést nějaká dálnice, ale nic bližšího o tom bohužel nevím,“ tipnul správně Jan Kuráň, který na Kudlově bydlí.

Ulice K Dálnici získala své pojmenování teprve nedávno. „O názvu zastupitelstvo města Zlína rozhodlo na svém zasedání v květnu 2004, s účinností od 1. srpna 2004. Tehdy bylo pojmenováno na Kudlově celkem dvacet ulic, mezi nimi například ulice Bílá či Rybníčky,“ sdělil referent organizačního oddělení zlínského magistrátu Jakub Muroň.

Původní název ulice se však psal s malým d. „V roce 2005 se ale komise pro názvosloví města Zlína dohodla, že se v názvech nově vznikajících ulic bude psát po předložce velké písmeno a u již dříve schválených ulic dojde k opravení a převěšení cedulí,“ dodal Muroň. Tehdy tedy ulice K Dálnici získala své současné označení.

Podle archiváře Vladimíra Štroblíka se název ulice váže k nedostavěnému úseku silnice, s jejíž výstavbou se započalo na jaře 1939, ale protože vypukla válka, byla stavba po několika letech přerušena. „Podle schváleného projektu šlo o součást silniční spojky z Holešova do Luhačovic. Trasa nové silnice měla zhruba vést obcemi Holešov, Racková, Mladcová, Zlín, Kudlov, Březůvky, Ludkovice a Luhačovice,“ vysvětlil Štroblík.

Šířka komunikace měla být deset metrů, z toho osm metrů měla měřit vozovka a dva metry pak dráha pro cyklisty a chodník pro pěší. „V dobovém tisku se o silnici, jejíž součástí měla být i dnešní Slovenská ulice, píše někdy také jako o dálkové silnici. Z toho byl odvozen zlidovělý pojem dálnice,“ doplnil Štroblík.

Hana Trčková

19.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Hokejisté Aukro Berani Zlín. Ilustrační foto

Berani si troufají. Od lídra chtějí body

Soutěžní svatební pár číslo 35 - Petra a Jan Kaislerovi, Suchá Loz
3

Dvanácté kolo soutěže O nejkrásnější svatební pár Deníku pro rok 2017

Aktivní Mehanović běhal i střílel. „Gólu chybělo málo,“ ví Bosňan

Tiraspol (Od našeho zvláštního zpravodaje) – Na hřišti Šeriffu Tiraspol byl nejaktivnějším zlínským hráčem. Bosenský záložník Mirzad Mehanović. v chladném večeru nešetřil krokem. Naopak, hýřil pohybem, létal z jedné strany na druhou, dopředu i zpátky. „Vyplynulo to ze hry,“ tvrdí Mehanović, který nastoupil na hrotu útoku vedle Lukáše Železníka.

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Čerti, ze kterých mají respekt i dospělí. Zahrozí v Kloboukách

Pamatujete ještě, jak se kdysi peklo v peci? Nebo jak se mlelo obilí? Připomenout si to můžete příští víkend na 26. ročníku Valašského mikulášského jarmeku v Kloboukách.

Bylo to nejtěžší období v kariéře, přiznal kouč Otrokovic Sedlák

Je trenér a psycholog. A v létě byl Marek Sedlák i architektem, který měl postavit nový tým třetiligové Viktorie Otrokovice. Stačilo to na nesestupové třinácté místo. „Bylo to nejtěžší období v kariéře,“ přiznal Sedlák.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT