Czech POINTy mají být terminály, kde člověk vyřídí několik věcí najednou. „Občané tam v budoucnu získají veškeré údaje a výpisy z veřejných evidencí osob či majetku a mělo by být umožněno i úřední ověřování listin, dokumentů a podpisů,“ předestřel šíři jejich využití mluvčí ministerstva informatiky Jan Ferenc.

Lidé by měli mít na těchto místech také možnost učinit jakékoli úřední podání a sledovat pak průběh řízení, a to třeba na poště nebo ze svého počítače. V současnosti probíhající první fáze projektu ale nabízí jen malou část ze slibovaných funkcí. „Od sedmého května vydáváme ověřené výpisy z obchodního a živnostenského rejstříku a katastru nemovitostí,“ upřesnila mluv-čí zlínského magistrátu Masaříková.

Czech POINT najdou Zlíňané na třech místech, v bývalém sídle okresního úřadu, v ulici L. Váchy a v budově radnice na náměstí Míru. Posledně jmenované stanoviště však ještě služby neposkytuje. „Odstraňujeme drobné problémy s obsluhou systému, což nebude trvat déle než několik dní. Teprve teď si v praxi můžeme ověřit, jak všechno funguje,“ zdůraznila Masaříková.

Už pět klientů odbavila za první týden provozu kontaktní místa ve Zlíně, řada lidí ovšem nemá o jejich existenci ani tušení. „Nevěděl jsem o tom. Vždycky vyřizuji skoro celou úřední agendu v jeden den, takže by mi tyhle terminály ušetřily dost času. Počkám si ale, až budou on-line,“ pousmál se Jiří Andrle, který čekal na chodbě živnostenského odboru zlínského magistrátu jen pár kroků od kanceláře Czech POINTu.

Na celou škálu možností, jež projekt nabízí, si však lidé ještě nějakou dobu počkají. Podle mluvčího ministerstva informatiky Ference jsou nutné legislativní změny v oblasti přístupu k veřejným informacím.