Zarážející však je, že zástupci složek integrovaného záchranného systému se nezřídka dozvídají o uzávěrkách a případných objížďkách až těsně předtím, než skutečně začnou platit. Vědět by o nich přitom měli patnáct dní předem.

Tuto praxi potvrdila mluvčí Zdravotnické záchranné služby Zlínského kraje Hana Polešáková.

„Že o pracích na silnicích, které mohou prodloužit dojezdový čas k pacientům, nevíme včas, se bohužel někdy stává. Občas jsme informováni až těsně před začátkem omezení,“ přiznala Polešáková.

Zatím to naštěstí podle jejích slov nezpůsobilo žádné fatální následky.

„Řidiči sanitek jsou už na silnicích zvyklí na ledasco, takže dokáží na nastalou situaci rychle reagovat. To se samozřejmě týká i případných oprav a uzavírek,“ uklidňuje Polešáková.

Stoprocentně nebývají o připravovaných pracích silničářů informováni ani hasiči.

„O důležitých omezeních víme většinou s předstihem, ty další nás ale čas od času překvapí,“ připustil mluvčí krajských hasičů Ivo Mitáček s tím, že ať už šoféři cisteren narazí na cestě k zásahu na překážku ohlášenou či neohlášenou, vždy si s ní musejí poradit.

„V tomto ohledu máme oproti zdravotníkům a policistům výhodu v tom, že naše auta se dostanou díky svému vybavení takřka všude,“ podotkl Mitáček.

Jedinou složkou integrovaného záchranného systému, která s včasným oznámením uzavírek potíže nemá, jsou tak policisté. „Je to dáno tím, že při plánování silničních oprav je důležité také naše stanovisko, za jakých podmínek se vůbec mohou konat,“ vysvětlila mluvčí krajských policistů Jana Bartíková.

Záchranáři, policisté a hasiči musejí být podle šéfa Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislava Malého o uzavírce informováni nejpozději patnáct dní před jejím vypuknutím. Postarat by se o to měly odbory dopravy.

„V případě silnic první třídy ten krajský, u silnic nižších tříd pak odbory příslušných městských úřadů,“ nastínil Malý. Jak je ale z předchozích vyjádření mluvčích záchranářů a hasičů patrné, vždy tomu tak bohužel není.

Podle mluvčího zlínského magistrátu Zdeňka Dvořáka město v současné době nemá povědomí o výslovném opomenutí obeslání integrovaného záchranného systému v souvislosti s některou s dopravních staveb v katastru Zlína.

„Případy, kdy žadatel o uzavírku nedodrží stanovené podmínky a zablokuje komunikaci nad povolený rozsah, nebo postupuje zcela bez povolení správního orgánu pak nelze apriori ovlivnit,“ krčí rameny Dvořák.

I úředníci Zlínského kraje prý mají ale svědomí čisté. „Snažíme si uzavírky hlídat, ke zpoždění v informovanosti zástupců zdravotníků, hasičů a policistů nedochází. U měst a obcí se ale taková pochybení objevit mohou,“ sdělil Jan Vandík z tiskového oddělení krajského úřadu.

I tak překvapí, že například o plánované úplné uzavírce silnice mezi Rackovou a Zlínem-Mladcovou, o níž vydal krajský úřad oficiální tiskovou zprávu už v úterý, nebyli záchranáři spraveni ani na konci uplynulého pracovního týdne. Začít přitom původně měla už 20. srpna, nyní to vypadá, že pracovat se na vozovce začne až 1. září.

„O uzavření této silnice nás skutečně zatím nikdo oficiálně neinformoval,“ hlásila v pátek Hana Polešáková.