Výhodou tohoto řešení je vedle ekologického provozu také jednoduchá instalace – například i do míst, kde nejsou k dispozici rozvody elektrické energie. Testování poskytne objektivní data pro rozhodování, zda se může tato špičková technologie stát doplňkovou formou v systému veřejného osvětlení.

Sestavu tvoří osvětlovací prvek s LED technologií, solární panel s výkonem 275 W a lithiová baterie s kapacitou 100 Ah. Není tak potřeba žádný přívod elektrické energie, akumulátor by měl s velkou rezervou pokrýt potřebnou dobu provozu svítidla.

„Pro nás jde v první řadě o systém, který nabízí nové možnosti pro lokality bez připojení na rozvod elektřiny. Výhodou je i jednodušší realizace, místo projektové přípravy a povolení stačí u solárního veřejného osvětlení jen územní souhlas,“ vysvětluje radní města Jiří Jaroš.

Solární prvky s akumulátorem pro účely veřejného osvětlení ale rozhodně nejsou levné. Pořizovací cena této konkrétní sestavy činí asi 60 000 korun.

„Cílem testování je především konfrontovat teoretické hodnoty s praktickým provozem,“ dodává Jiří Jaroš. Akumulátor by měl zajistit provoz až 40 hodin.

„Průměrná doba svícení veřejného osvětlení je 14 hodin, ani v zimě nepřesahuje 16,5 hodiny. Otázkou ale je, zda bude dostatečný osvit či jak se promítne případné zakrytí solárního panelu sněhem,“ přidává podrobnosti.

TS Zlín pořídily dvě sestavy. První z nich je umístěna v areálu firmy v Loukách, další se v nejbližší době objeví ve městě. Testování potrvá rok. TS Zlín provozují přes 11 700 kusů světelných bodů.

Kromě toho se starají také o provoz více než 150 osvětlovacích prvků u přechodů pro chodce. (hed)