„Mám dojem, že během několika posledních let vídám bezbariérové autobusy stále častěji. Občas se mi stane, že natrefím na trolejbus, který má schody. Většinou mám ale štěstí na lidi, kteří mi s kočárkem pomohou," popsala svou zkušenost Lenka Motlová.

Nízkopodlažních vozů jezdí ve Zlíně stále víc, ale podle průzkumu projektu Místo pro život má právě Zlínský kraj nejnižší počet bezbariérových spojů ze všech krajů v zemi.

Nyní jich v celém kraji denně jezdí 902 z celkového počtu 2630 spojů, což je například o 1624 méně než v kraji Královéhradském, kde nízkopodlažních spojů jezdí dohromady 2526.

Nejvíce bezbariérových spojů přitom mají v Praze. Denně jich tam jezdí více než třináct tisíc. Údaj zahrnuje všechny jízdy vozů městské hromadné dopravy za den na všech linkách ve městě.

Pokud se tedy podíváme konkrétně na všechny linky MHD ve Zlíně a Otrokovicích, zjistíme, že zde jezdí dohromady 1791 spojů a z toho je 432 bezbariérových. „V nedávné době jsme nakoupili devět nových nízkopodlažních trolejbusů a do konce roku chceme pořídit ještě tři další," informoval Vojtěch Cekota, mluvčí Dopravního podniku Zlín-Otrokovice.

Celkem přitom na linkách MHD v Otrokovicích a Zlíně jezdí 37 bezbariérových autobusů a 56 trolejbusů. Devětadvacet z nich je nízkopodlažních.

„Bezbariérové vozy nasazujeme na nejvíce vytížené linky. O víkendu jezdí tyto vozy na všech linkách. Bohužel ve všední dny musíme využívat i takzvané schodové trolejbusy. Postupně je ale nahrazujeme nízkopodlažními," vysvětlil mluvčí Cekota s tím, že nákup nových vozidel je především otázka financí.

Cílem však je, aby jednou ve Zlíně jezdily pouze bezbariérové spoje. Vozíčkářům a lidem s hendikepem pohybového ústrojí, kteří mají s nastupováním do schodových trolejbusů potíže, může posloužit i doplňková nízkokapacitní doprava. Tu zastřešuje sdružení Handicap?.

„Máme tři vozidla, kam se vejde až sedm osob, z toho mohou být čtyři lidé vozíčkáři. Jezdíme v pravidelných časech podle zavedeného jízdního řádu. Ovšem pokud někdo potřebuje, můžeme pro něj přijet i po předchozí telefonické domluvě," sdělil Aleš Chudárek, předseda sdružení Handicap?.

V samotném Zlíně je tedy dopravní obslužnost, pokud jde o bezbariérové vozy MHD, poměrně dobrá. O něco horší je to s MHD, která zajíždí do okolních obcí.

„Uvítala bych, kdyby k nám do Želechovic jezdilo více spojů a byly bezbariérové," zareagovala Jiřina Hladíková. Pokud se podíváme na situaci v jiných městech Zlínského kraje, dojdeme k závěru, že největší obslužnost, pokud jde o nízkopodlažní autobusy, má Kroměříž. Zde je bezbariérových všech 136 spojů. Naopak nejhorší je situace ve Valašském Meziříčí. Ze 182 spojů je jich bezbariérových pouze 21.

„Města Uherské Hradiště a Vsetín dopadla o něco lépe. Ve Vsetíně jezdí 290 spojů a z toho je 211 nízkopodlažních a v Uherském Hradišti jezdí dohromady 321 spojů a z toho jsou 102 nízkopodlažní," doplnila Helena Pirnerová, mluvčí projektu Místo pro život.