Kvůli žádosti o nový doklad už nemusí chodit na úřad. Požádat o něj mohou pohodlně a kdykoli přes Portál občana či Portál dopravy, kam se jednoduše přihlásí přes svoji bankovní identitu.

„Bankovní identita je nejvyužívanějším nástrojem na ověřování totožnosti občanů při využívání online služeb státu. Lidé oceňují, že si své úřední záležitosti vyřídí kdykoli a odkudkoli a nemusí si kvůli návštěvě úřadu brát třeba dovolenou,“ říká výkonný ředitel společnosti Bankovní identita Marek Růžička.

Výhodou elektronické žádosti o nový řidičský průkaz, která je zdarma, je její snadné vyřízení. Žádost je předvyplněná, včetně nejaktuálnější fotografie a podpisu.

O nový doklad může řidič požádat nejdříve tři měsíce před koncem platnosti původního. Důležité je počítat s délkou jeho vyhotovení, která činí dvacet dnů. Podmínkou pro odeslání žádosti je mít připojenou datovou schránku fyzické osoby. Nicméně i tu si občan snadno založí pomocí bankovní identity přes Portál občana nebo na adrese chcidatovku.gov.cz/datova-schranka.

Výzva k vyzvednutí hotového dokladu přijde žadateli SMS zprávou nebo e-mailem, což si nastavuje při vytvoření žádosti. Stejně tak si při žádání o průkaz řidič vybere obecní úřad, kde si nový doklad vyzvedne.

Nejpoužívanější metoda

Bankovní identita, digitální občanka, je zdaleka nejpoužívanější metodou digitálního ověření totožnosti českých občanů u státních institucí a firem. Bankovní identitu má 5,5 milionu klientů bank, kteří využívají elektronické bankovnictví.

Umožňuje jim jednoduché a bezpečné přihlášení k portálům státní správy i firem, jednoznačné prokázání osobních údajů (např. plnoletosti) a podepsání dokumentů.

V České republice funguje od ledna 2021 pod značkou BankID. Za tu dobu ji využily více než 2,5 milionu lidí, což představuje více než třetinu dospělé populace. Bankovní identita významně přispívá k digitalizaci státní agendy i služeb soukromých firem.