Důvod? Končící výpůjčka silnic v areálu. Ty mělo od roku 2009 ve své správě podnikatelské družstvo SPBAZ, nejpozději do 1. ledna ovšem připadnou zpět městu.

Radnice nyní zvažuje, zda například areál nerozdělit na menší zóny s odlišnými pravidly vjezdu. Řidiči by se tak mohli bez potíží dostat k menším firmám a navíc zdarma, naopak k velkým fabrikám jako je Mitas či Alpiq by se šlo dostat třeba jen díky povolení.

„Přijde mi hloupé platit, když tam jedu na dvě minuty, vyzvednu si nějaké zboží, a zase hned odjedu. Když navíc platit poplatky i samotné firmy, tak je to tím tuplem nepochopitelné. Mělo to být zrušeno už dávno," má jasno Zdeněk Daneček ze Zlína, který si v areálu občas vyzvedává zboží. Přitom se nejedná o úplně zanedbatelnou částku – nyní se platí desítky korun podle druhu auta.

Radnice tvrdí, že současný stav by se právě kvůli těmto případům měl změnit a areál více otevřít dopravě.

„Děláme vše pro to, aby byly poplatky skutečně zrušeny. Nevyřešíme ale vše naráz a s tím, že budou spokojeni všichni. Jsme připraveni na to, že se naše rozhodnutí neobejde bez emocí a bez křiku na jedné či druhé straně," vysvětlil náměstek primátora Aleš Dufek, který byl radnicí řešením situace pověřen.

Zabývá se i otázkou přístupnosti částí areálu. „Nebylo by rozumné, aby byl areál úplně volně průjezdný. Toto vzbuzuje určitě nejvíce diskuzí," je si vědom.

Zatímco družstvo SPBAZ by totiž rádo vidělo areál spíše uzavřený, společnost Cream Real Estate vlastnící řadu důležitých budov by jej raději co nejvíce otevřela.

„Prosazujeme otevření západní a východní části. Západní část areálu je vymezena ulicí devadesátou směrem k Intersparu až po tento supermarket. Prostřední (výrobní) část mezi ulicemi šedesátou a devadesátou, kde působí MITAS, Kovárna VIVA a další, by měla být uzavřena, aby nedošlo k omezení výrobních aktivit. Křižovatka Antonínova, zaplacena z peněz daňových poplatníku, by pak měla naplno plnit svůj účel, což se v současné době neděje," přiblížil ideály firmy její ředitel Martin Jarolím.

Převedení komunikací z rukou SPBAZ zpět na radnici je pro firmu pozitivní informace.

„Byl to jeden z našich základních požadavků směrem k radnici. Opakovaně jsme požadovali co nejrychlejší vypovězení této smlouvy ze strany Zlína, naposled na začátku letošního roku a proto tento krok vítáme," konstatoval Jarolím. Podle něj změna přinese další rozvoj ve východní a západní části areálu.

Vpuštění „obyčejných" řidičů je podle zástupce SPBAZ Čestmíra Vančury z Kovárny VIVA možné, ale musí být promyšlené.

„Město musí respektovat potřeby firem, které v areálu sídlí několik let. Pokud se má areál otevřít, musí to být plánovitě, nikoli spontánně," upozornil Vančura.

Dodal, že proti samotnému zrušení poplatků sdružení nic nemá.

„Město se však musí vypořádat s tím, že byly zavedeny nejen pro regulaci investic do správy komunikací, ale zároveň právě omezovaly volné vjíždění do areálu. Ze Svitu nemůže být jedno velké parkoviště," dodal Vančura.

Podle Dufka je zatím opravdu nejreálnější variantou rozdělení areálu na menší části.

„Jiná pravidla by tak mohla platit například pro západní, východní a výrobní části," vysvětluje.

Sestavený desetičlenný výbor, kterému předsedá tajemnice Helena Eidová, již připravuje pracovní návrh řešení. Ten by měl být hotový do dvou týdnů a na 16. října je naplánována další schůzka s dotčenými firmami.

„Tam předvedeme naše návrhy na vjezdy či trasy v areálu. Na zpracování máme i dvě připomínky, které do konce července na radnici dorazily. Ty se týkají zejména parkování," popsala další postup Eidová.

Průmyslový areál se rozkládá na ploše asi 60 hektarů a v současné době se v něm nachází 107 budov, ve kterých sídlí cca 200 firem. Celým územím prochází 12 kilometrů silnic, je zde také vybudovaná železniční vlečka.

Jak se hodlá město s firmami domluvit

Firmy doteď platily paušální poplatek družstvu SPBAZ a ten chce magistrát ponechat. Podmínkami je to, že se bude o komunikace starat minimálně stejnou měrou, a zároveň zruší poplatky za vjezd. Paušální platby musí podle radnice každopádně zůstat. Bez nich by přišla o zhruba šest milionů.

Podobné to asi bude i s Rybníky

Zlín – Podobně jako v areálu Svit by se mohlasi situace vyvinout v nedalekém areálu Rybníky. Tam podle radnice s největší pravděpodobností také dojde ke shodě mezi firmami a komunikace (či průjezdné prostory mezi budovami) by přešly rovněž na město.

„Musíme tomuto problému věnovat maximální pozornost. Když bude areál fungovat, budou v něm lidé nacházet pracovní příležitosti, což bude dobře i pro město. Na vyřešení tohoto problému nám také ovšem mimo jiné chybí i finance, potřeba jsou totiž desítky milionů korun. Za této situace je ale nějaké řešení lepší než žádné," uzavřel náměstek.