Takové omezení železničních spojů je podle slov mluvčího kraje Milana Plesara způsobeno více faktory. „Shrnul bych to tak, že chceme být racionální,“ zdůvodnil krok mluvčí.

Také nechtěl upřesnit, které konkrétní spoje přestanou jezdit od 13. prosince, kdy začne platit nový řád. „Dotkne se to všech tratí na území kraje. Úpravy jsou směrovány v pracovní dny zejména mimo ranní a odpolední špičku a o víkendech budou omezeny především některé nedělní ranní spoje. To se týká i dálkové dopravy,“ řekl Plesar.

Některé spoje budou naopak posíleny. „Jedná se například o přímé spojení v relaci Břeclav – Přerov – Ostrava a zpět novými spoji v kategorii Inter City. V regionální dopravě budeme nově nabízet několik přímých ranních spojů do Zlína,“ nastínil mluvčí.

Celkem přitom České dráhy dostanou od kraje 325 milionů korun, aby dofinancovaly svou ztrátu. Na rozdělení peněz od kraje přitom čekají i autobusoví dopravci, kteří teprve začínají jednat. Výše částky totiž bude pro ně zřejmě důležitější než kdy jindy, protože hlásí osmi až desetiprocentí pokles počtu cestujících.

Nejvyšší, desetiprocentní úbytek, přiznala společnost ČSAD Uherské Hradiště, která zajišťuje dopravu zejména na Slovácku.

„Jezdí totiž méně lidí do zaměstnání,“ zdůvodnil to generální ředitel ČSAD Uherské Hradiště Radislav Kusák.

Dodal, že v regionu propouštěli velcí zaměstnavatelé, jako je například Slezan ve Starém Městě nebo pobočka OP Prostějov v Uherském Hradišti. „Ale snažíme se cestující v autobusech udržet. Byl bych rád, aby jízdné i počet spojů zůstalo podobné jako letos,“ doplnil Kusák.

Stejný důvod, tedy méně lidí jezdících do zaměstnání, stojí i za poklesem počtu cestujících v ostatních regionech. „O prázdninách jsme měli úbytek osm až devět procent. Snad nebudeme muset výši jízdného nebo počet spojů zásadně měnit, ale zatím nevíme, kolik nám kraj přispěje na provoz,“ řekl Oldřich Holubář, ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín. Tento dopravce obsluhuje Zlínsko a Vsetínsko.

V Kroměříži věří, že propad počtu cestujících není trvalý. „Předpokládáme, že se to opět obrátí v souvislosti se zaměstnaností, takže rušením spojů bychom si nepomohli. Rádi bychom zachovali stejný rozsah dopravy, ale bude záležet na dohodě s krajem,“ podotkl náměstek ředitele Krodosu Vladimír Dostál.

Ani Housacar, který jezdí na Zlínsku, se úbytku cestujících nevyhnul. „Jsme na tom podobně jako ostatní. V současné době neplánujeme zvýšení cen jízdného a vyčkáváme na další vývoj cen pohonných hmot. Co se týče rušení spojů, na to nedokážu jednoznačně odpovědět, protože jednání ještě není ukončeno,“ sdělil Karel Housa mladší.

Některým dojíždějícím však autobusy nedokážou nabídnout spojení vždy. „Rozhodně se na autobus nemůžu spolehnout jako na jediný dopravní prostředek, protože jich jezdí málo a nemůžu se tak rychle dostat tam, kam potřebuji,“ řekla například Slavičanka Šárka Smolíková, která pracuje v Luhačovicích.