„Všechno se třese. Skleničky na stolech, nábytek, obrazy na stěně se hýbají, člověk nemůže spát. A nejhorší je, že nám z toho praskají domy,“ popisuje trápení Josef Trunkát, který bydlí v Nádražní ulici.

Ta je spolu s Papírenskou nejpostiženější ulicí Želechovic, protože trať vede v bezprostřední blízkosti domů. „Ty těžké nákladní vlaky tady začaly jezdit asi před rokem či dvěma. Od té doby má snad každý dům v blízkosti trati nějakou trhlinu,“ upozornil další želechovický občan a zakladatel občanského sdružení věnujícího se této problematice Jan Mahďák, jemuž přikyvuje další Želechovičan Zdeněk Nekvinda.

Nadměrnými vibracemi trpí nejen venkovní fasády, ale i vnitřní zdi. „Vevnitř našeho domu to vypadá hrozně. Museli jsme si zavolat malíře a přetřít to. Venkovní omítku jsem spravoval a stejně to nepomohlo, pořád to pokračuje dál a trhliny se zvětšují,“ kroutí hlavou obyvatel Miroslav Špendlík.

Nákladní vozy s několika desítkami vagonů projíždějí obcí minimálně třikrát denně, většinou v nočních hodinách.

Dočasným řešením by bylo podle všech oslovených občanů snížení rychlosti vlaků na 40 km/hod. „Proč by tady nemohla být, když vedle v Lípě to jde? Je rozdíl, když to jede sedmdesát, nebo čtyřicet. Dům jsem kompletně rekonstruoval před necelým rokem a stejně mi začal praskat,“ stěžuje si Ivan Javořík a ukazuje drobné trhliny na cihlové omítce svého domu.

V srpnu loňského roku nahlásilo obecnímu úřadu praskliny na svém domě celkem třiadvacet domácností. Proto občané poslední rok usilovali o snížení rychlosti, která je podle vyjádření Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) šedesát kilometrů v hodině.

Psali stížnosti Českým dráhám i správci tratě, tedy SŽDC. „Bylo nám řečeno, že se to má řešit s plánovanou elektrifikací tratě Otrokovice –Vizovice,“ uvedl Mahďák.

Jenže ouha. Elektrifikace se bude dělit na dvě etapy kvůli nedostatku finančních prostředků, a trasa Zlín – Vizovice, na které leží i Želechovice, je v pořadí jako druhá. A právě druhá etapa se odložila nejdříve na rok 2016.

Proto se najednou ledy hnuly. „Minulý týden jsem jednal na obecním úřadě v Želechovicích a domluvili jsme se, že se pokusíme projednat snížení rychlosti. A protože ta změna zasahuje do jízdního řádu, rychlost na čtyřicet kilometrů bude v obci snížena v červenci, kdy vstoupí v platnost nová verze jízdního řádu,“ informoval ředitel zlínské pobočky SŽDC Ladislav Kašpar.

Zároveň zdůvodnil, proč zůstávali předtím občané nevyslyšeni. „Nechtěli jsme do toho vkládat velké finanční prostředky, když se trať stejně měla rekonstruovat při elektrifikaci. Ovšem když se odsouvá, tak je jasné, že musíme jednat,“ přiznal Kašpar.

Snížení rychlosti se setkalo s příznivou reakcí. „Je to dobrá zpráva. Už z jednání v minulém týdnu jsem měl dobrý pocit, bylo to konstruktivní. Určitě to je aspoň trochu ulehčení pro naše občany,“ poznamenal starosta Želechovic Michal Špendlík.

S tím souhlasí i Jan Mahďák. „Mám z toho radost, co víc říct,“ reagoval spontánně, když se o změně rychlosti na trati od Deníku dozvěděl.

Elektrifikace budí rozpaky

Jsme realisté, elektrifikaci nezabráníme. Asi tak vnímají plánovanou modernizaci občané Želechovic nad Dřevnicí. Některé návrhy, které zatím patří do tohoto projektu, se jim však příliš nezamlouvají.

„Násep železnice z Želechovic až do Lípy se má sundat a rekonstruovat. Přejezd v ulici Nádražní už tam být nemá, čímž se z této ulice stane slepá,“ popisuje projekt Jan Mahďák, předseda občanského sdružení lidí z ulic Papírenská a Nádražní.

To se tamním obyvatelům nelíbí. „Nádražní by se stala slepou ulicí o délce tři sta metrů. Není zde vyprojektováno žádné obratiště, přitom slepá ulice delší než sto metrů obratiště mít musí,“ upozornil Mahďák. Další vášně budí i železniční most u křižovatky, který by obyvatelé nejraději zrušili. „Ten má být vyšší až o dva či tři metry, kolem něj protihlukové stěny. Zejména ty na ulici Papírenské oddělí domy od slunečního svitu a výsledkem bude celodenní příšeří. O negativním přínosu pro estetický vzhled obce ani nemluvě,“ poznamenal Mahďák.

S tím souhlasí i starosta obce Michal Špendlík. „Kdyby tam namísto mostu byl přejezd, jako je v Přílukách, tak by se ta situace zjednodušila a zlevnila,“ míní starosta.

Odložení celého projektu tak paradoxně nahrává dalšímu jednání a možné změně návrhu, která by lidem víc vyhovovala. „Variantu bez mostu i další návrhy chceme přezkoumat,“ přislíbil ředitel zlínské pobočky SŽDC Ladislav Kašpar.

Stav trati? Špatný, tvrdí místní lidé

Hluk a vibrace jsou dva největší nepřátelé, se kterými teď občané Želechovic nad Dřevnicí bojují. Myslí si, že za to může hlavně stav trati procházející vesnicí a nadměrná rychlost těžkých vlaků. „Pražce na trati se hýbou, je to vytlučené. Trať se rekonstruovala naposledy v 60. letech, takže se tam jezdí čtyřicet let bez opravy ve stejném stavu, jenom s mnohonásobně těžším nákladem,“ řekl starosta Michal Špendlík.

Stav trati prý hlídá i její správce – SŽDC. „Trať průběžně opravujeme. Plánujeme například u mostu snížit hlučnost tím, že tam dáme gumové podložky,“ podotkl ředitel zlínské pobočky SŽDC Ladislav Kašpar.

Želechovičan Josef Trunkát však ukazuje přímo na trati místa, kde je bahno na pražcích. „Dřív tady pražce podbíjeli. Teď se podívejte, jak to vypadá. Trať je měkká a jak to do ní tluče, bahno stříká ven. Tluče to k nesnesení a chalupy se třesou,“ popisuje muž.

Proč si tedy nenechají vypracovat posudek od statika, který by prokázal, že škody na domech způsobuje trať? „Jsme tu většinou důchodci, statický posudek by byl pro nás drahý,“ krčí rameny Trunkát.