Ačkoli žákovský parlament ve škole fungoval už dříve, předvolební kampaň letos škola zažila vůbec poprvé.

„Parlament jsme tady měli naposledy před covidem. V lednu jsem byl osloven, jestli bych volby nechtěl zorganizovat já. Tak napadlo mě, že bychom to mohli udělat se vším všudy. Včetně kampaně a všeho okolo,“ popisuje učitel Vojtěch Najman, který celé volby koordinoval.

Samotnému volebnímu dni tak předcházela čtrnáctidenní kampaň, které se každý z kandidátů zhostil po svém. „Kandidáti si vytvořili své plakáty a rozvěsili je po celé škole. Jeden žák si dokonce vytvořil asi sto plakátů a rozmístil je úplně všude,“ říká Najman.

Pendreky měly úspěch

Vše probíhalo jen krátce po prezidentských volbách, řada žáků se tak inspirovala reálnými volebními billboardy.

„Někteří měli třeba velký plakát a na nich svou obrovskou fotku, která zabrala třeba půlku toho plakátu. Vedle toho si často dali nějaké své heslo, třeba „volte mě“ nebo „bude líp“. Vzali si příklad ze skutečných billboardů,“ přiznává učitel.

Školní jídelnu, chodby i učebny tak zdobil jeden plakát vedle druhého.

„Někteří žáci zase naopak využívali hlavně školní rozhlas, kde četli své programy,“ přibližuje Vojtěch Najman. Objevili se i kandidáti, kteří dělali kontaktní kampaň a rozdávali lízátka či pendreky.

„Nutno říct, že zrovna tihle byli ve volbách nejúspěšnější,“ říká s úsměvem učitel.

„Naopak ti, kdo slibovali nereálné věci, jako například hamburgery každý den, kapuce na hlavách či mobily ve vyučování, nakonec zvoleni nebyli,“ dodává.

Žáci se museli navzájem poznat

Vyvrcholením byl den voleb.

„Každý žák měl možnost si vyzkoušet odvolit a projít celým procesem voleb - přečíst nástěnku s kandidáty, nahlásit jméno u volebních komisařů, převzít obálku a hlasovací lístek, zakroužkovat kandidáty a vhodit obálku do volební urny,“ popisuje učitel s tím, že na hlasovacím lístku si žáci vybrali z každé třídy dva kandidáty.

„Děti se proto musely navzájem poznat, aby věděly, pro koho hlasovat v jiné třídě. Předem si třeba obcházeli školu, prohlíželi plakáty a značili, koho budou volit,“ vysvětluje Vojtěch Najman.

Ačkoli žáci brali volby vážně, celou kampaň podle učitele provázela skvělá atmosféra.

„Bylo krásné pozorovat, jak starší pomáhali mladším, komunikovali spolu a bavili se o různých tématech,“ uzavírá Najman.