VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vozidla MHD už „mluví" se semafory

Zlín - Více času pro nastupování, méně čekání před semafory na křižovatkách a rychlejší průjezd Zlínem a Otrokovicemi. Podstatné výhody přináší cestujícím i řidičům zrealizovaný projekt Preference a plošná koordinace MHD. Až do konce dubna je prozatím ve fázi zkušebního provozu.

5.4.2013 3
SDÍLEJ:

Autobus DSZO. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Zuzana Rašková

V praxi systém funguje tak, že řidiči MHD dostávají prostřednictvím svých palubních počítačů do vozidla informaci, ve kterém okamžiku mohou vyjet ze zastávky, aby měli na nejbližší světelně řízené křižovatce zelenou a mohli křižovatkou volně projet bez zastavování. Zařízení má také možnost v určitém rozmezí prodloužit na semaforu křižovatky signál „volno", blíží-li se vozidlo MHD, nebo také zkrátit signál „stůj", pokud vozidlo MHD před křižovatkou čeká.

„Mezi semafory a vozy MHD probíhá komunikace. Řidiči mají přehled o tom, kdy jim naskočí zelená a kdy červená. Nedochází tak k tomu, že zůstanou stát na většině křižovatek, jak tomu bylo ještě nedávno, a můžou nerušeně projíždět z jedné zastávky do druhé," vysvětlil Michal Zlámal, projektový manažer odboru realizace investičních akcí magistrátu.

„Díky tomuto systému se výrazně zlepšila průjezdnost Zlínem a Otrokovicemi a zmenšilo zpoždění vozidel MHD," konstatoval hlavní dispečer DSZO Josef Polách.

Podle něj se omezuje počet případů přepnutí signálu „stůj" těsně před příjezdem vozidla MHD do křižovatky, takže vozidla MHD nemusí prudce brzdit a díky tomu se eliminuje nebezpečí pádu cestujících při takovém náhlém zastavení.

Vedoucí dopravního úseku DSZO Pavel Nosálek předpokládá, že kromě omezení zpoždění by na některých linkách mohlo po důkladném ověření celého systému dojít v praxi i k několikaminutovému zkrácení celkové jízdní doby. To by se pak mohlo promítnout do jízdních řádů, které se budou zpracovávat v roce 2014.

Běžné řidiče osobních či nákladních aut systém prakticky nijak neovlivňuje. Zaznamenat jej můžou pouze tehdy, je-li v prostoru křižovatky spolu s nimi vozidlo MHD.

„Pro všechny účastníky silničního provozu je však důležité, že došlo k modernizaci celého systému řízení křižovatek. Mnozí řidiči již zaznamenali, že pokud mají na tachometru rychlost padesát kilometrů v hodině, jsou víceméně schopni projet celým Zlínem po klíčové silnici I/49 plynule," konstatoval 1. náměstek primátora Jiří Kadeřábek, do jehož kompetencí patří doprava.

V současné době je do Preference a plošné koordinace MHD zapojeno ve Zlíně a Otrokovicích 38 křižovatek se světelnou signalizací z celkového počtu 39. (poh)

Autor: Redakce

5.4.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Odrlicích působil guru Jára zhruba pět let.
10

Odháčkování na Hané. Nic bujarého, neobtěžovali, říkají sousedé guru Járy

Videosouhrn Deníku – úterý 23. ledna 2018

Pád opilce do kolejiště a Labská princezna na suchu: prohlédněte si videa dne

Teď už bolí každá porážka, smutní útočník Beranů Honejsek

ROZHOVOR/ - Byl plný emocí, bublalo to v něm. Vždyť už potřetí v sezoně gratuloval Antonín Honejsek svým kamarádům z Mladé Boleslavi Kotvanovi s Holíkem k výhře. „Když nedáme přesilovku pět na tři, nemůžeme vyhrát. To byl rozhodující okamžik,“ nechápal Honejsek počínání týmu za stavu 1:1.

AKTUALIZOVÁNO

Tradiční bída s Boleslaví. Berani důležitou bitvu nezvládli

Největší sláva se odehrála už před samotným zápasem, kdy zkušený obránce hokejistů Aukro Berani Zlín Tomáš Žižka převzal dres ke svému 1000. zápasu v nejvyšší soutěži z rukou generálního manažera klubu Martina Hostáka.

Případ guru Járy a jeho pověstného „odháčkování“ se znovu vrací na začátek

Po více než třech letech od rozsudku krajského soudu ve Zlíně se kauza Jaroslava Dobeše alias guru Járy a jeho společnice Barbory Pláškové dostala zpět před krajský senát.

NEPŘEHLÉDNĚTE! Prvňáci ze ZŠ v Jasenné a v Trnavě ve Zlínském deníku

V tištěném středečním vydání Slováckého deníku budou fotky usměvavých dětí z prvních tříd ze ZŠ v Jasenné a v Trnavě.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>