„Člověk si musí při výjezdu pohnout a trošku i zariskovat," podělil se o své zkušenosti. Problémy podle něj mají obzvlášť autobusy, které z Vavrečkovy ulice vyjíždějí. „Jsou dlouhé a potřebují na to víc času. Navíc většinou jedou hned dva za sebou. Za nimi se běžně vytvoří kolona aut dlouhá šedesát i sedmdesát metrů," popisuje situace, ke kterým zde běžně dochází.

Spolu s tím, jak se bývalý tovární areál postupně přeměňuje na moderní centrum města s celou řadou služeb vyhledávaných širokou veřejností, zvyšuje se i frekvence tudy projíždějících aut. To samozřejmě klade vyšší nároky na ostražitost chodců i řidičů. V brzké době se také chystá otevření dalšího nákupního centra. Příval dalších lidí tak situaci určitě neusnadní. „To bude katastrofální," vyjádřil svou obavu. Ne příliš dobré zkušenosti se současným stavem má i další z řidičů Luděk Topič. „Ve špičce třeba kolem čtvrté odpolední se tu někdy stojí až deset minut, než se vůbec dostanete na výjezd," řekl.

Náprava 
v nedohlednu

„Jednou to trvalo dalších skoro pět minut, než se uvolnil provoz natolik, abych mohl z křižovatky vyjet," popisuje svůj zážitek, který otestoval pevnost jeho nervů.

Jednoduché to v tomto úseku nemají ani chodci, jejichž frekvence je zde také poměrně vysoká. Chybí tu totiž přechod od trolejbusové zastávky směrem k náměstí Práce.

Dalším pro ně exponovaným místem je nedaleká zatáčka u restaurace Canada Pub naproti stánkům s rychlým občerstvením. Také zde není přechod a je tu zvýšený pohyb lidí. Způsoben je především existencí nedaleké zastávky městské hromadné dopravy a také tím, že v areálu Svitu je pošta, policie nebo také finanční úřad.

Jistý návrh na řešení výše zmiňované křižovatky se objevil už i na webové stránce Městské zásahy. Tam mohou totiž občané umísťovat své nápady na úpravy veřejného prostranství ve městě. Ani řidiči sami však zcela konkrétně nevědí, jaké řešení by situaci prospělo. „Jak to upravit, je otázka. Semafor se tam nehodí, protože už tak je jich tady na krátkém úseku až dost," konstatoval Luděk Topič. „Ani kruhový objezd by tady situaci nezlepšil," myslí si Zdenek Tomanec. A to, že neexistuje snadné řešení, přiznává i radnice.

„Zmiňovaná křižovatka je pouze špička ledovce," sdělil specialista dopravní koncepce města Karel Říha. „Prošetřovali jsme situaci na všech křižovatkách a napojovacích bodech do bývalého továrního areálu a zjistili jsme, že jsou na hranici kapacity," doplnil. „Nedá se to řešit izolovaně, řešení musí být komplexní," dodal. Na základě studie, kterou město má, tak bude muset v budoucnu dojít k celkovému přeorganizování dopravy ve východní části areálu. Do hry ale vstupují zájmy jednotlivých subjektů, odlišné pohledy na věc a v neposlední řadě také majetkoprávní vztahy. „V té věci probíhá rozsáhlá diskuse. Pokud by všichni maximálně chtěli a byli ochotni
dělat kompromisy, bylo by možné celkovou změnu připravit tak za čtyři roky," odhaduje. Do té doby tak pravděpodobně všem chodcům i řidičům pomůže jedině trpělivost a ohleduplnost.

Autor: Roman Buček