Jde tedy vždy pouze o dobrou vůli prodejce vyjít zákazníkům tímto způsobem vstříc. Řada obchodníků však tuto možnost nabízí. Můžou si přitom ale stanovit své vlastní podmínky.

Základním požadavkem je vždy přinesení dokladu o nákupu. Většinou bývá vyžadován i nepoškozený originální obal.

„Zákazníci mohou v našich obchodech zboží vrátit a dostat zpátky peníze, či zboží vyměnit za jiné a případný rozdíl v ceně buď dostanou zpět, nebo naopak doplatí. Samozřejmě na základě dokladu o nákupu. Tato služba je časově neomezená,“ sdělila marketingová koordinátorka řetězce Tesco Jana Háková.

Podmínkou je, aby výrobek byl nepoužívaný, kompletní a v originálním obalu, oblečení musí být nenošené a nesmějí chybět visačky.

I zde však existují výjimky, kterými jsou například spodní prádlo, hygienické prostředky, čerstvé potraviny, elektronika, CD a DVD nosiče, knihy, tisk, tabák a sezonní zboží, jako jsou například vánoční dekorace.

„Zákazníci mohou zboží vrátit v kterémkoliv obchodě Tesco v České republice s ohledem na to, zda daná prodejna konkrétní sortiment prodává,“ dodala Jana Háková.

Nejvíce se vrací oblečení

Nejčastěji vraceným či vyměňovaným zbožím bývají oděvy. Důvodem bývá většinou špatný odhad velikosti nebo nevyhovující střih či styl. Na tuto možnost jsou dobře připraveni například v prodejně New Yorker v malenovickém Centru.

„Pokud chce zákazník nevyhovující dárek vyměnit, je to samozřejmě možné. Stačí přinést paragon a zboží, které nesmí být prané nebo nošené,“ řekla zástupkyně vedoucí prodejny Simona Hercíková.

Dodala, že do čtrnácti dnů od zakoupení může dostat zákazník zpět zaplacenou částku, aniž by musel vybírat náhradní zboží. Pokud chce zboží pouze vyměnit, má čas do prvního lednového týdne.

Dalším druhem zboží, u kterého se při výběru chybuje, jsou také parfémy. Ochotní vyměnit nevyhovující vůni nebo kosmetický přípravek jsou například v parfumerii Douglas ve zlínském nákupním centru Zlaté jablko.

„Pokud zákazník přinese paragon a zboží v neporušeném obalu, může si vybrat výrobek jiný, samozřejmě v hodnotě stejné nebo vyšší a tento rozdíl doplatit,“ sdělila vedoucí parfumerie Renata Churyová.

Vyměňují se knihy i šperky

Také knihkupcům se stává, že přicházejí zákazníci s žádostí o výměnu titulu.

„Knihy u nás samozřejmě vyměňujeme. Zákazník musí předložit doklad o nákupu a vybrat si zboží minimálně ve stejné hodnotě,“ řekla vedoucí knihkupectví Archa Blanka Krejčířová.

U některých obchodníků lze vyměnit i hodně specifický sortiment, jakým jsou například šperky.

„Pokud zákazník přinese paragon, není výměna žádným problémem,“ konstatoval majitel zlatnického obchodu Gold Eligius Vladimír Stuchlík. Dodal, že na možnost výměny jsou zákazníci upozorněni již při nákupu.

Výměna elektroniky nebývá příliš častá. Pokud se však zákazník s tímto požadavkem dostaví, zcela bez problémů mu vyhoví například ve firmě OKAY elektrospotřebiče. Kupujícím je poskytována třicetidenní garance na vrácení zboží bez udání důvodu, a to nejen po Vánocích.

Aby se zákazník vyhnul nepříjemným situacím, je dobré si nechat možnost vrácení či výměny zboží potvrdit přímo na paragon, pokud se k tomu prodejce nezavázal jinak, třeba v reklamním letáku.

Naprosto jiná situace je při nákupu zboží v internetových obchodech. Zde je možné vrátit koupené zboží do 14 dnů od jeho obdržení bez udání důvodu.