Obě města zahájila v březnu výstavbu finálních úseků. V Otrokovicích ve čtvrtek také poklepali základní kámen stavby. Jejich část, která vede až po hranice katastru města, bude měřit bezmála tři kilometry. Tato cyklostezka nemá jen význam z hlediska trávení volného času. Denně ji využijí stovky lidí při cestě za prací.

„Trasu, která zde roky chyběla, jsme byli rozhodnuti postavit z vlastních zdrojů ve třech fázích. V roce 2012 se nám ale otevřela možnost čerpat dotace z Regionálního operačního programu Střední Morava. Jako samostatný projekt bychom neměli tak velkou šanci uspět, proto jsme navázali aktivní spolupráci s městem Zlín a vypracovali společnou žádost s cílem propojit oba úseky," uvedl starosta Otrokovic Jaroslav Budek.

Stezka bude stát více než 17 milionů korun. Zmíněná dotace činí téměř čtrnáct milionů korun. Otrokovice v posledních letech investovaly do rozvoje cyklistické dopravy značnou částku peněz. Ve městě chtějí vybudovat ucelený systém tras, který umožní bezpečné, pohodlné a přímé spojení nejfrekventovanějších částí města.

Zlínský úsek vyjde na 25 milionů

„Mohli jsme začít stavět nejen díky všem, kteří se na projektu podíleli, ale také díky ochotě občanů spolupracovat při výkupech pozemků," poznamenal Milan Plesar, místostarosta Otrokovic. Právě získávání potřebných pozemků bývá často kamenem úrazu při stavbě cyklostezek. Stezka povede podél řeky Dřevnice. Podle zhotovitele stavby však až na úrovni stoleté vody.

„Finálním povrchem bude asfaltobetonové souvrství.To umožní komfortní jízdu cyklistům a in-line bruslařům téměř za každého počasí," doplnil Adam Beneš, zástupce zhotovitele stavby společnosti Strabag. Pracuje se i ze směru od Zlína. Po dokončení úseku LoukyMalenovice chybí nyní dobudovat asi tři kilometry.

„Cyklostezka bude mít i zde šířku tři metry, povrch bude asfaltový, takže ho využijí i ti, co jezdí na kolečkových bruslích," nepochybuje zlínský radní Josef Novák, do jehož kompetence rozvoj cyklostezek spadá. Zlínská část stezky vyjde na 25 milionů korun. Dvacet milionů město získalo z dotací.

„Propojit naše města bezpečnou cyklostezkou bylo jednou z našich priorit. Cyklisté už za pár měsíců nebudou muset hazardovat se životem na frekventované silnici I/49, ale užijí si klidnou jízdu podél řeky Dřevnice," těší primátora Zlína Miroslava Adámka. 

Vzhledem k počtu obyvatel spádové oblasti Zlína a Otrokovic má stezka šanci konkurovat nejoblíbenějším stezkám v regionu. Například stezkou podél Baťova kanálu projedou za pěkného počasí tisíce cyklistů denně. Zvláště to bude platit, až bude možné dojet z Otrokovicka až do zlínské zoo a pak dále třeba až pod hrad Lukov.

„Cyklostezky jsou super, ale je jich pořád málo. Jde to vidět i na tom, jak jsou přeplněné ty současné. Jezdím na kole hodně. Do práce to mám navíc asi jen 8 kilometrů, takže to by byl hřích nejezdit na kole," říká Marek Vrátný z Otrokovic, který se na slavnostní poklepání základního kamene přijel podívat jak jinak než na kole.

Kam povedou další stezky?

Otrokovice, Zlín - Obě města hodlají ve výstavbě cyklostezek pokračovat i do budoucna. Zlín ještě letos dokončí 1300 metrů stezky od Zoo Lešná směrem na Lukov.

„Letos postavíme také úsek podél náměstí Míru k McDonaldu. Tento úsek a ještě úsek od Komerční banky e napojí na stezku, která v konečné podobě povede od Lidlu na hranicích Zlína směrem na Vizovice," prozradil Zdeněk Dvořák, mluvčí zlínské radnice.

V Otrokovicích nyní připravují čtyři projekty.

„Prioritu má napojení Baťova a Štěrkoviště na hlavní páteřní trasu Zlín Otrokovice. Další přivaděč k páteřní cyklostezce na Zlín se plánuje ze sídliště Střed, kde by se měl napojit na již realizovanou stezku v ulici Jana Žižky a na náměstí 3. května," uvedla mluvčí radnice Lenka Vaculová. Stezka se plánuje i v otrokovické ulici Objízdná. (fab)