Novinka, kterou testují i ve Zlíně, má eliminovat riziko, že student opustí školu bez kvalifikace

Ministerstvo školství se totiž pustilo do pokusného ověřování, jehož cíl je jasný. Školy mají vyzkoušet, jak je složité či jednoduché, když by studenti maturitního oboru absolvovali v průběhu studia zkoušku a získali i výuční list. V republice se do tohoto pokusu zapojilo jen pár vybraných škol. Na celé Moravě pak jen dvě. V Brně a ve Zlíně. Tady se úkolu zhostila Střední průmyslová škola polytechnická Centrum odborné přípravy Zlín.

„Hlavním cílem a smyslem pokusného ověřování je umožnit žákům uvedených škol vykonat na konci 3. ročníku závěrečnou zkoušku s výučním listem. Týká se to vybraných oborů. Možnost získat kromě maturity také výuční list přispěje ke zvýšení atraktivity těchto oborů.

Získání výučního listu by také mohlo být určitou kompenzací v případě, že by žák nebyl úspěšný při maturitní zkoušce a hrozilo by mu, že po čtyřech letech studia a absolvování odborného výcviku zůstane bez kvalifikace," popsal ve stručnosti projekt Patrik Kubas, tiskový mluvčí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

„Toto ověřování, u jehož zrodu naše škola jako jedna z pěti předkladatelů stála, je určeno pro ty školy, které vyučují příbuzné maturitní a učební obory. Ověřování tohoto způsobu započalo v roce 2012. V našich vzdělávacích programech byly provedeny částečné úpravy a přesuny učiva tak, aby nic nebránilo úspěšnému vedení výuky a žáci maturitních tříd byli ve svém třetím ročníku připraveni složit jednotné závěrečné zkoušky v příbuzném učebním oboru," uvedl Jiří Charvát, ředitel koncepční školy.

Podle něj budou první žáci skládat tuto závěrečnou učňovskou zkoušku už letos. Příští rok pak maturitu. Poté se vyhodnotí, zda měl tento program očekávaný přínos a jestli je možné ho beze změn zavést plošně i pro další typy škol.

Zvýší uplatnitelnost

„Kladem je fakt, že se zvýší uplatnitelnost absolventů. Když někdo náhodou maturitu nesloží, nezůstane bez kvalifikace," poznamenal mluvčí ministerstva školství.

Mít své jisté už po třetím ročníku uvítal i student Jan Šerý z Komárova.

„Tato možnost se mi líbí. Od začátku jsem však chtěl studovat maturitní obor. Nabídku dosáhnout během studia i na výuční list ale rozhodně neodmítnu," tvrdí. Mladý student se také podle svých slov ještě nerozhodl, zda po škole nastoupí do praxe, nebo zkusí vysokou školu.

„To bude záležet taky na tom, jaká bude nabídka. Zda se objeví dobrá pozice, kde bych se mohl uplatnit," říká. Podle informací ministerstva školství probíhá tento pilotní projekt zatím všude bezproblémově.

Zdroj: Youtube

Ředitel střední průmyslové školy polytechnické Jiří Charvát říká:

Neuspějí-li u maturity, budou aspoň vyučeni

Jiří Charvát je ředitelem Střední průmyslové školy polytechnické – Centra odborné přípravy Zlín od školního roku 2013/2014 Prostředí ve škole však důvěrně zná.

/ROZHOVOR/ Ředitelem jedné z pěti škol, které se do pokusného ověřování zapojily, je Jiří Charvát. V rozhovoru pro Deník vysvětluje princip této formy studia.

Popište, co je z hlediska studentů největším kladem tohoto projektu?

Jednoznačně je to možnost získat před samotnou maturitní zkouškou ještě i výuční list. Zvláště v době obávaných státních maturit je to velký klad. Naše žáky to navíc nestojí ani hodinu výuky navíc. Neznamená to pro ně žádné náklady na studium. Jen zkrátka, pokud náhodou neuspějí u maturity, budou alespoň vyučení.

Když tedy náhodou učňovskou zkoušku nesloží, nic jim nehrozí?

Ne, normálně studují dál svůj maturitní obor. Možná to může být dokonce i taková motivace nebo varování před samotnou maturitou. Neocenitelná je také zkušenost stát u zkoušky v obleku tváří v tvář komisi a za rok u maturity už z toho nebudou tak nervózní.

Má tento projekt i jiný přínos? Není to jen jeden z těch vládních „úletů", který stojí miliony a nic z toho?

Výhodou tohoto projektu je právě to, že to nic nestojí. Pro státní rozpočet to neznamená žádné zvýšené náklady. Naopak stát může ušetřit. Dosud když někdo neudělá maturitu, tak je bez kvalifikace. Má jen vychozenou základní školu. Stát do tohoto žáka přitom už čtyři roky investoval nemalé peníze. Pokud takový žák bude mít výuční list, je kvalifikovaný a možnost jeho uplatnění se daleko zvýší, než kdyby si v životopise uváděl jen vychozenou základní školu.

Jaký byl mezi studenty zájem a v jakých oborech je vlastně možné tuto formu studia absolvovat?

Ze zapojených oborů se připojili všichni. Vždyť nic nedávají v sázku, mohou jenom získat. Tento projekt ověřujeme u tří oborů. Student maturitního oboru mechanik seřizovač může získat výuční list v oboru obráběč kovů. V maturitním oboru mechanik elektronik lze získat výuční list v oboru elektromechanik pro zařízení a přístroje.

Poslední obor je reprodukční grafik pro média. V průběhu jeho studia je možné získat výuční list v oboru Reprodukční grafik. (fab)