Za působení na veřejném prostranství vybírají města ve Zlínském kraji poplatky podle vlastních vyhlášek. Příjmy z nich se podstatně liší

Například ve Zlíně jsou rozdělené podle toho, zda se jedná o centrum a okolí nebo okrajové části města. Třeba pořadatel reklamní akce na náměstí Míru zaplatí za každý započatý metr deset korun na den. Kulturní a sportovní akce jsou podle území ve městě za 2 až 3 koruny za metr, lunaparky a cirkusy za tutéž cenu. Přesto si Zlín vydělá tímto způsobem oproti jiným městům poměrně malou částku.

„V loňském roce město získalo ze záborů veřejných prostranství částku 91 818 korun. Jenom na náměstí Míru se konalo 75 akcí ve 112 dnech. Akce na jiných místech se ale zjišťují obtížně, protože často zasahují i do soukromých pozemků,“ vysvětlil mluvčí radnice Zdeněk Dvořák s tím, že nejbližšími očekávanými událostmi ve Zlíně jsou Neznámá země v měsíci dubnu, o měsíc později Majáles a v červnu tradiční filmový festival.

Hradišťané se mohou těšit v dubnu a květnu na akce Na kole Vinohrady Uherskohradišťska, Velikonoční jarmark a Den dětí. Poslední zmíněné se konají na Masarykově náměstí. Narozdíl od krajského města si však Uherské Hradiště přilepší ze záborů mnohem zajímavější částkou.„Čtyři sta padesát šest souhlasů se záborem veřejného prostranství v loňském roce se týkalo především kulturních a sportovních akcí, ale i stavebních prací. Příjmy města za užívání veřejného prostranství dosáhly 1, 226 milionu korun,“ přiblížil místostarosta města Zdeněk Procházka.

Desítky nejrůznějších kulturních akcí se konají každoročně i ve Vsetíně. Většinou je však jejich spolupořadatelem město nebo jeho organizace Dům kultury. „Vstupné se na nich neplatí, tím pádem se neplatí ani pronájem veřejné plochy. Komerčních aktivit není na veřejných prostranstvích příliš mnoho. Jednou až dvakrát ročně kolotoče a cirkus, vloni předvolební mítinky nebo prodejní veletrh. Pro ně platí všude stejné sazby rozlišené podle způsobu a účelu užívání,“ vysvětlil Jiří Žůrek ze vsetínské radnice.Upřesnil, že za umístění restaurační zahrádky ve městě zaplatí zájemce 5 Kč/m2/den, za prodejní stánek 20 Kč/m2/den, za reklamní zařízení k reklamní akci 100 kč/m2/den, za lunaparky a cirkusy 7000 Kč za týden. „Loni se na poplatcích vybralo přibližně 1,28 milionu korun,“ doplnil Žůrek.

Bezmála milionem padesáti tři tisíci si vylepšila příjmy za loňský rok i Kroměříž. Nejvíce peněz si vydělala na poplatcích za prodej služeb, téměř 432 tisíc korun. Spadají do nich restaurační zahrádky, stánkový a pultový prodej i pojízdné prodejny. „Akcí se koná na veřejných plochách celá řada, ale ne všechny spadají do podmínek vyhlášky. Jejich vyčíslení je proto problematické, stejně tak plánování,“ doplnil mluvčí Pavel Zrna.