„Od poloviny ledna do konce července přistihli městští policisté téměř tři sta čtyřicet těch, kteří nerespektovali značení a projeli městem,“ konstatoval velitel otrokovických strážníků Tomáš Gromus. Dodal, že výjimku mají jen ti šoféři, kteří vezou náklad přímo do města. Podle statistik, které má policie k dispozici, nejvíce řidičů nerespektovalo dopravní značení hned druhý týden platnosti zákazu. „Tehdy se přestupku dopustilo padesát řidičů,“ upozornil mluvčí otrokovické radnice Milan Plesar.
Nejvíce odvahy mají řidiči v noci
Podotkl však, že i po více než půlroční platnosti nařízení strážníci týdně přistihnou minimálně deset tiráků, kteří si zkracují cestu městem. „Většinou je to v nočních hodinách. Řada z nich si totiž myslí, že právě v tuto dobu policisté nebudou ve střehu. Ale to se mýlí. Oba vjezdy do centra nám totiž monitorují kamery,“ upozornil mluvčí.
Strážníci většinu případů vyřešili na místě blokovou pokutou a připsáním jednoho trestného bodu. „Přesnou částku vybranou za pokuty nelze říci, protože některé případy putovaly do správního řízení. Ale odhadujeme, že radnice na pokutách vybrala už více než půl milionu korun,“ konstatoval Plesar.
Samotní šoféři nákladních vozů přistupují k zákazu různě. „Vím o tom, a než dostat pokutu, tak raději si kousek zajedu a využiji obchvat,“ reagoval Gabriel Rechtorovič. Naopak Pavel ze Zlína, který rovněž jezdí tirákem, už tak poctivý není.
„Když třeba jedu od Napajedel, tak se mi nechce zbytečně vracet, takže to občas risknu a městem projedu. Vím, že se mi to jednou nemusí vyplatit,“ připouští řidič, který si však nepřál uvést celé jméno. Podobné omezení pro náklaďáky nad osm tun platí od března i v Luhačovicích. „Od té doby se situace ve městě výrazně uklidnila,“ zhodnotil velitel luhačovických strážníků Vlastimil Červenka.
Tento zákaz je však pouze dočasný, a to kvůli opravě mostu v nedaleké Dolní Lhotě. Jeho rekonstrukce má trvat do přelomu letošního a příštího roku.
Lázeňské město bojuje proti stálému zákazu už od roku 1996. „Za současné legislativy se to těžko omezuje,“ řekl před časem krajský radní zodpovědný za dopravu Petr Hradecký.
Jediným řešením by pro lázeňské město mohl být obchvat, jako je tomu právě v Otrokovicích.