Školy jim na oplátku poskytují podporu v tom, že pro žáky vytváří takové prostředí, aby se do školy rádi vraceli.

„Skutečně to bývalo horší. Klademe důraz na to, aby byli třídní učitelé důslední v kontrolách a při častějších absencích kontaktujeme rodiče," sdělil ředitel školy ve Fryštáku Libor Sovadina. Své o tom ví také v Základní škole Emila Zátopka. I když se jedná pouze o výjimečné případy a hodně záleží na tom, jak se sejde ročník, čas od času se se záškolákem setkají.

„Velmi často se stává, že rodiče žáka kryjí, jedná se zřejmě o pud sebezáchovy, jelikož by se i rodič dostal do problémů. Pokud se jedná o první potíže, snažíme se vše řešit domluvou. Opakované záškoláctví ale musíme z povinnosti hlásit sociálce," uvedl ředitel Základní školy Emila Zátopka Libor Vývoda.

V základní škole na tř. Svobody v Malenovicích se učitelé snaží svým žákům vyjít maximálně vstříc a předcházet tak problémům souvisejícím s docházkou. Jak řekla ředitelka Zdeňka Jančíková, na žácích lze snadno určit, jestli mají sklony chodit „za školu".

„Pokud nastane problém, zkoumáme, zda se jedná například o stres ze zkoušení nebo nějaké jiné napětí. V takovém případě vymyslíme řešení, například písemnou zkoušku místo ústní a podobně," uvedla Jančíková.

Podle ní existuje ve škole navíc možnost omlouvání žáků prostřednictvím e-mailu, ale ani tento typ omluvenek nemůže být zneužit.

MONIKA HORÁKOVÁ