Ještě ani nezačaly platit a nikdo zatím neví, co budou umět. Ale nejasnosti kolem jejich zavedení rostou.

Elektronické viněty, neboli plastové krabičky, které od ledna mají nahradit samolepicí dálniční známky, mají podle všeho další „čertovo kopýtko“.

V platném silničním zákoně, který jejich zavedení nařizuje, totiž zůstala nenápadná věta hovořící o tom, že „řidič vozidla je povinen sledovat technickou funkčnost elektronického kuponu“.

Přeloženo srozumitelně: pokud se krabička vypne, dojde jí baterie nebo jakkoliv přestane fungovat, zodpovídá za to řidič, nikoliv výrobce nebo provozovatel mýtného systému. A celníci či policisté mu za „nepípající“ krabičku mohou dát pokutu.

Chybí vyhláška

„Řidič zodpovídá za funkčnost krabičky, když vás celníci zastaví, mohou vám dát až pětitisícovou pokutu,“ varuje poslanec ODS Libor Ježek, kterému se v tomto týdnu společně s většinou levicových poslanců nepodařilo prosadit odklad zavedení vinět.

Posléze o nich prohlásil, že jsou to „ďábelské krabičky“, které státní rozpočet připraví až o 12 miliard a jsou ušity na míru firmě Kapsch. Ta podobné slovní útoky zatím nehodlá jakkoliv komentovat.

Ministerstvo dopravy nechce možnost, že by řidiči dostávali pokuty i za nefunkční krabičky, příliš komentovat. „Je to poměrně nová věc. Znovu opakuji, že viněty jsou poslanecká a nikoliv ministerská iniciativa. Připravujeme ale prováděcí vyhlášku k zákonu, kde se snad mnohé věci vyjasní,“ řekl ve čtvrtek Deníku mluvčí resortu dopravy Karel Hanzelka.

Kontroly budou

Celníci nicméně potvrzují, že nefungující krabička je problém. „Bloková pokuta je až do výše pěti tisíc na místě nebo správní řízení. Výše pokuty je vždy individuální,“ uvedl mluvčí Celní správy Jiří Barták.

Celníci už kontroly mýtných krabiček provádějí nyní, a to u automobilů nad 3,5 tuny. K dispozici pro to mají 35 speciálně vybavených dodávek. Pokud od ledna budou celníci kontrolovat i osobáky, Barták slibuje „lidský“ přístup. „Dokážu si představit, že hlídka vozidlo s nefunkční krabičkou zastaví a čtečkou zkontroluje, zda má opravdu nabito. Je ale nicméně brzo o tom spekulovat,“ říká Barták.

Aspoň částečné ulehčení pro řidiče může být fakt, že krabička dokáže sama zapípat v případě, že se blíží doba vypršení kreditu, což řidiče upozorní, aby ji nabil. Navíc každý den by krabička měla jednou pípnout na znamení toho, že funguje.

S celým systémem ale mohou zahýbat volby. Například ČSSD už hovoří o tom, že pokud vyhraje, zavedení vinět se pokusí oddálit. O zrušení ale nemluví.

„Zatím to odhaduji tak šedesát na čtyřicet, že po volbách bychom se to ještě pokusili oddálit,“ řekl ve čtvrtek Deníku stínový ministr dopravy za ČSSD a brněnský primátor Roman Onderka.

INFOGRAFIKA
Jak může viněta fungovat

Zavádět viněty nyní? Nesmysl, říkají dopravní odborníci

Pokud nebudou mýto platit i osobní automobily, jsou krabičky téměř k ničemu. Ministerstvo zatím neví, kde na projekt vezme peníze

Elektronické dálniční kupony pro osobní vozy, označované jako viněty, mají smysl jen v případě, že řidiči budou platit za skutečně ujeté kilometry. Shodují se na tom někteří dopravní experti.

Zavedení vinět od příštího roku v úterý potvrdila sněmovna, zákon ovšem počítá s placením za časové období, stejně jako je tomu u nalepovacích známek. To však podle odborníků valný smysl nemá, navíc to bude dražší než systém samolepek.

Jsme proti

„Tak, jak je to navrženo, je to nesystémová inovace. Pouze se rychle utratí peníze, normální hospodář si přitom v době krize velmi rozmyslí, za co prostředky vydá,“ řekl předseda vědecké rady České společnosti pro kybernetiku a informatiku (ČSKI) Jiří Kofránek.
ČSKI kritizuje chystané zavedení vinět dlouhodobě jako nesystémové. Valná hromada společnosti minulý týden vyzvala poslance, aby elektronické kupony ze zákona vyškrtli.

Podle Kofránka na českých dálnicích chybějí zařízení, která by umožňovala viněty využít například k řízení dopravních proudů, navíc kapacita současných mýtných bran je prý nedostatečná.

„Nemá smysl pouze nahradit papír elektronikou,“ doplnil další expert a dopravní konzultant Ivo Rýc. Podle něj je jediným správným krokem zpoplatnění za skutečně ujeté kilometry, což je prý celosvětový trend. K řidičům je spravedlivější a na výstavbu silnic přispívají jejich uživatelé.

„Z ochoty řidičů platit poznáte, kolik máte stavět dálnic, hlasují peněženkami,“ řekl Rýc. Zásadním problémem České republiky je podle něj nedostatek peněz na dostavbu a údržbu zanedbané dálniční sítě. Rýc proto vyslovil názor, že ujeté kilometry by měli platit všichni řidiči na všech komunikacích.

„Jestliže v zákoně je přenositelnost, tak pro stát to bude dražší,“ naznačil ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil další možný problém. Viněty totiž mají být anonymní a volně přenositelné mezi vozidly.

Pospíšil rovněž souhlasí s větší účelností kilometrových plateb, viněty však mohou mít smysl i při časovém zpoplatnění, mohou prý předcházet například kolonám. K tomu je však třeba mýtný systém doplnit potřebnou technologií.

Volná přenositelnost kuponů může podnikatele inspirovat k novému byznysu, půjčovnám vinět.
To připustil například poslanec Bohuslav Sobotka (ČSSD). „Pokud to zákon vysloveně nezakazuje, tak takový způsob by možný byl,“ řekl. Podle mluvčího ministerstva průmyslu a obchodu Matyáše Vitíka by zřejmě šlo o volnou živnost.

Peníze chybí

Ministerstvo dopravy se dosud k zavedení vinět staví neutrálně a poukazuje na to, že jde o zákon z dílny poslanců.
Resort zatím neví, kolik zavedení vinět bude stát, náklady má v nejbližší době vyčíslit firma Kapsch, která vybudovala a spravuje mýtný systém. Nezávaznou cenovou nabídku by Kapsch mohl předložit asi za měsíc.

Ministerstvo věří, že většina nákladů by se splácela až z výnosů systému, v letošních rozpočtech resortu na viněty žádné peníze nejsou.

(jak, čtk)