Obyvatelé místní části Zlína se obrátili s peticí na zastupitelstvo. Tvrdí, že silnice není vhodná pro závody tohoto typu.

„Silnice se nachází v havarijním stavu. Cesta je sesunutá a nakloněná. Povrch vozovky celý zalátaný a komunikace má nestabilní podloží,“ vysvětluje David Vlk, obyvatel domu v těsné blízkosti silnice, kudy vloni jel závod.

Jeho dům téměř hraničí s vozovkou, od okraje ho dělí pouhých dvacet centimetrů. Dodává, že když tudy před 35 lety naposledy projížděla rallye, skončilo to deseti nehodami a několikerým nabouráním domů a plotů.

Když se místní na jaře v roce 2017 dozvěděli, že ulicí Drahy opět závod pojede, aktivizovali své síly proti trase závodu. V červnu téhož roku podali podnět formou dopisu primátorovi Miroslavu Adámkovi a ten je odkázal na radního města Zlína pro dopravu Josefa Nováka.

„A nic se nestalo. Barumka se kolem našich domů jela a došlo k předpokládaným škodám na majetku,“ uvedl David Vlk.

Problém hodlá řešit slušnou formou za pomoci jednoznačných argumentů.

Požádali proto o další schůzku. S radním Josefem Novákem a zástupcem ředitele soutěže Janem Regnerem se sešli 7. listopadu minulého roku. Věřili, že se blýská na lepší časy.

Oprava cesty. Ilustrační foto
Miliony dají ve Fryštáku do oprav cest. Pustí se po letech možná i do náměstí

Pro lepší argumentaci sepsali dokument Seznámení s dopady a riziky vedení trasy Barum Rally ulicí Drahy žádost o zamítnutí této trasy zastupitelstvem města Zlína. Dokument obsahuje sedm argumentů a jejich odůvodnění, proč není vhodné vést trať rallye touto ulicí.

„Podloží komunikace Drahy je v havarijním stavu. Je nekvalitně konstruováno a zcela podmočené. V roce 2017 zde byly naměřeny sesuvy vozovky mezi jejím středem a okrajem v rozdílu až o 31 cm,“ tak zní první argument, který byl následně doložen dopady konaného závodu na povrch vozovky a okolní domy: škody na povrchu vozovky, zničený plot, škody na fasádách domů i odpadlé okenní lišty z 2. patra obytného domu.

„Před závodem tady jezdily partičky Poláků a Maďarů nepřiměřenou rychlostí, zkoušeli si trasu závodu, a protože vozovka nemá chodník, ohrožovali pěší,“ vysvětluje Vlk a upozorňuje i na nepřiměřené otřesy země, které mohou poškodit statiku domů postavených ve velmi svažitých podmínkách.

Před několika dny vystoupil David Vlk s Miroslavem Bětíkem na zastupitelstvu města s informací o podepsané petici nadpoloviční většinou obyvatel ulice Drahy a s žádostí o zamítnutí trasy na dalším zasedání zastupitelstva 22. 3. 2018 s jasně definovanými důvody proti vhodnosti trasy.

„Požadujeme, aby o této věci rozhodl celý zastupitelský sbor,“ sdělil Miroslav Bětík, signatář petice, kterému závodní auta v 80. letech zdemolovala dům.

Vyhlášení EY Podnikatele roku 2017 za Zlínský kraj na krajském úřadu ve Zlíně.Stanislav Martinec
Podnikatel roku Zlínského kraje je z Vizovic

„Bezprostřední reakci zastupitelstva města na naši žádost jsme dnes neočekávali, nicméně vzhledem k předloženým argumentům doufáme, že nám zastupitelstvo v této věci vyjde do 30 dnů vstříc,“ uvedl Vlk.

Po přednesení požadavku dvojice Vlk Bětík požádal Deník primátora města Miroslava Adámka o vyjádření. „Je to podnět, který určitě předáme pořadatelům této rallyové soutěže. Jednat se dá jistě o všem,“ reagoval primátor.

MÍSTNÍ SOUHLASILI

Pořadatelé závodu ovšem upozorňují, že trasa byla projednána a schválena.

„Naplánovaná trasa závodu je vždy projednávána s obcemi, s městy i jejich místními částmi. I v případě nově zvolené trasy Barum Rally v roce 2017 vedoucí místní částí Jaroslavice, resp. citovanou ulicí Drahy, jsme tuto věc se zástupci města diskutovali. Trasu odsouhlasili i zástupci místní části Jaroslavice. Děkujeme všem, kteří nám umožní závod odjet a zároveň se omlouváme těm, kterým rychlostní zkouška způsobí potíže,“ konstatoval zástupce ředitele Barum Rally Jan Regner.