„Můžeme začít projektovat a věříme, že stavba přístavu začne v roce 2023,“ uvedli v minulých dnech zástupci ŘVC pro web zdopravy.cz. Nebude to ale jen tak a stavba musí splnit řadu podmínek: týkají se například pravidelného kosení luk v okolí, nebo přesunu vybrané fauny i flóry.

Nový přístav Hodonín má sloužit lidem mířícím z Baťova kanálu nebo naopak na něj. Kapacitou přitom dvojnásobně předčí dosud největší tamní přístav Petrov: pokud jde o celou republiku, největším rekreačním přístavem v tuzemsku je zatím Hluboká nad Vltavou, která nabízí 73 lodních stání.

A to ještě museli projektanti své plány v Hodoníně kvůli nákladům a odporu některých místních subjektů výrazně zredukovat. Z původně zvažovaných až 126 stání ve třech přístavech tak zbude 80 lodních stání v přístavu jediném.

Na Starou Moravu se lodě vůbec nedostanou

Ředitelství vodních cest v Hodoníně nakonec upustilo od záměru přivést rekreační lodě až do centra po takzvaném městském rameni řeky neboli Staré Moravě. Nové plány počítají pouze s přístavem U Jezu, kam ale nebudou lodě připlouvat ze Staré Moravy, nýbrž rovnou ze zdrže hodonínského jezu na hlavní řece. Tím se ušetří, neboť zhruba metrový rozdíl hladin Moravy a Staré Moravy měly lodě překonávat díky plavební komoře. Ta se stavět nebude, na Starou Moravu se tak lodě vůbec nedostanou. Původní náklady odhadovalo ŘVC na 420 milionů, po změně plánů mluví o 266 milionech.

Hodonín je zatím lodní destinací odříznutou od Baťova kanálu. Ten končí v přístavišti Skalica, kde lodě od Moravy dělí zhruba 700 metrů nesplavné říčky Radějovky.

ŘVC nicméně hodlá postavit u přístavu Skalica novou plavební komoru a splavnit Radějovku. Podle profilu zadavatele stále běží tendr na stavební firmu, odhadované náklady jsou 190 milionů korun. Tím se vodní cesta na Baťově kanálu a Moravě prodlouží o šest kilometrů na celých 60 kilometrů a Hodonín se na ní stane konečnou i výchozí stanicí. Pro rekreační plavbu tím značně nabude na významu.

Už dříve bylo potvrzeno, že nový přístav se projektuje také v severní části Baťova kanálu. Přístav Slovácko pro 50 lodí vyroste ve Starém Městě u Uherského Hradiště a získal souhlasné stanovisko v procesu EIA už v únoru: stavět se má začít rovněž v roce 2023. O něco dříve pak začne vznikat také přístav pro zhruba 70 lodí na Pahrbku nedaleko Napajedel.