Začít stavět se měla konečně v září letošního roku, termín byl ale zase odložen. Soud totiž na základě žaloby aktivistů pozastavil výjimku, díky níž mohli silničáři pracovat právě v území, kde žije chráněný křeček polní.

„Ano, živočichy je potřeba chránit. I já jsem toho zastáncem. Ale ne ochranu používat jako záštitu pro jiné účely, aby například dosáhli přerušení, jak to některé spolky předvádějí. Z našeho hlediska podle právního řádu chráníme živočichy dostatečně. Plně to respektujeme,“ řekl k tématu mluvčí zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

Podle něj se je snaží chránit, jak se říká, všemi deseti a vytvářet vhodné podmínky, pokud do jejich území opravdu zasáhnou.

„Leckdy ale do staveb zasáhnou samozvané spolky, abychom se nikam nedostali. Tomu se říká anarchie,“ podotkl Karel Chudárek.

Živočichové blokují také stavbu jihovýchodního obchvatu Otrokovic. Do země se mělo rovně kopnout už letos na podzim. A zase nic.

„Projekt obchvatu neběží, jak jsme si představovali. První takzvaný výkop do země plánujeme nově až na začátek příštího roku, možná na leden. Problém je v tom, že jsme si museli sehnat výjimku kvůli asi dvanácti živočichům, kteří tam žijí. Půl roku nám to trvalo, nyní už ale pokračujeme v jednání o stavebním řízení,“ sdělil Karel Chudárek.

PROTEST. Praktičtí a dětští lékaři v úterý zveřejnili své argumenty proti dalšímu nárůstu nesmyslné byrokracie.
Stávka! V kraji ve středu zavře ordinace většina praktiků

Podle ekonoma a regionalisty Oldřicha Hájka má absence těchto dopravních staveb negativní vliv na rozvoj regionu. A to v mnoha aspektech.

„Jednak je region hůře dostupný z hlediska zájmu případných investorů, pak je tu horší mobilita ekonomických aktivit ve směru do jiných krajů, a nedochází tak k plnému hospodářskému využití Zlínského kraje,“ vysvětlil Oldřich Hájek.

Stav stávajících silnic prvních a druhých tříd je pak podle šéfa zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karla Chudárka uspokojivý. Nutné je však postavit právě D49 z Hulína do Fryštáku a D55 z Otrokovic směrem na Břeclav.

„Co se týče staveb, tak by se hlavně měl zjednodušit stavební řád, projednávání staveb a získávání pozemků, abychom se stále nezasekávali na tom jediném problému. A tím jsou právě vlastníci pozemků, kteří stavbu nechtějí, jsou natolik fundovaní a vědí, jak se bránit,“ dodal šéf zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic.

Šedý Baťův půldomek na ulici Slovenská ve Zlíně.
Baťovský domek utopený v šedi. Dostanou majitelé pokutu?

Podle Bronislava Malého, šéfa Ředitelství silnic Zlínského kraje, trpí Zlínský kraj všeobecně dlouhodobým podinvestováním krajských silnic.

„Kolem padesáti procent jich je v nevyhovujícím až havarijním stavu. Poslední roky to však doháníme za pomoci dotací z evropských fondů. Nicméně ten stav není pořád dokonalý,“ konstatoval Bronislav Malý.

Podle něj je zapotřebí zajistit na stavby a opravy více peněz. Jakmile skončí období dotací z evropských peněz, pak bychom se měli snažit o získání těch národních.