„GČP Index vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě poměru vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod v krajských městech a také ve všech 206 obcích s rozšířenou působností. Čím vyšší je hodnota indexu, tím je dopravně bezpečnostní situace horší,“ vysvětlil mluvčí Generali České pojišťovny Jan Marek.
Nejvyšší hodnota indexu, a tedy i nejhorší výsledky ve Zlínském kraji, byly zaznamenány v Rožnově pod Radhoštěm, Holešově a Kroměříži. V Rožnově bouralo 51 řidičů, tři lidé se těžce zranili. V Holešově si jedna z celkem 30 dopravních nehod vyžádala lidský život, v Kroměříži bylo u 106 nehod jedno smrtelné a jedno těžké zranění. Naopak mezi premianty ve sledovaném přehledu jsou Vizovice, Valašské Klobouky a Luhačovice, které evidují méně než dvacet dopravních nehod.
Chodci i cyklisté jsou ve městech ohroženi, ve Zlíně obzvlášť
„Srovnání měst a obcí podle závažnosti nehod s účastí zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů a motocyklistů, sleduje pouze ty nehody, při nichž byly usmrceny či těžce zraněny vyjmenované kategorie,“ popsal další ukazatel Jan Marek.
U 206 měst bylo evidováno 2603 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 23 a těžce zraněno 220 účastníků silničního provozu.

Zatímco podíl chodců, cyklistů a motocyklistů na nehodách činil „jen“ 11,4 procent, na usmrcených téměř 72 procent a na těžce zraněných dokonce 76,7 procent. Je tedy zřejmé, že jsou to právě chodci, cyklisté a motocyklisté, kteří jsou ve městech zásadně ohroženi.
Zlín ani z pohledu zranitelnosti účastníků nehod neboduje, byť jisté zlepšení nastalo. Ze všech krajských měst se umístil na 10. místě s celkovým počtem 36 nehod, z nichž čtyři skončily vážným zraněním.
Do Brna? Ani na kole
Nejbezpečnějším krajským městem v oblasti zranitelných účastníků se v prvním pololetí letošního roku staly Pardubice. A nejhorší, 13. místo, obsadilo Brno, ve kterém při 140 nehodách bylo 25 osob těžce zraněno.
Nejbezpečnější Hradec Králové, na chvostu opět Brno
Podle výsledků se nejbezpečněji jezdilo v Hradci Králové, kde při 380 nehodách byla těžce zraněna „pouze“ jedna osoba. Hradec se tak umístil na nejvyšší příčce v bezpečnosti silničního provozu mezi krajskými městy a obhájil tím prvenství z loňského roku.
Na opačném konci to vypadá následovně. Na 11. místě je Plzeň, na 12. pozici České Budějovice a nejhorší, 13. místo, obsadilo Brno. Zde bylo při 887 dopravních nehodách 33 osob těžce zraněno. Tato trojice měst tak zůstává na chvostu stejně jako v roce 2022.
Celkový počet zraněných klesl
Pozitivní zprávou je, že počet nehod celkově klesá. Na silnicích krajských měst bylo v prvním pololetí roku 2023 evidováno 13 241 dopravních nehod (meziročně o 1 060 méně), při nichž přišlo o život 13 osob (meziročně o 48 procent méně). Těžce se zranilo 173 osob (meziročně o 20 procent méně).