To je jedním z hlavních cílů připravovaného projektu s názvem Preference a plošná koordinace MHD – Zlín.

„Chceme sladit chod semaforů s provozem trolejbusů tak, abychom minimalizovali situace, kdy řidič po vyjetí ze zastávky okamžitě stojí na semaforu. Přitom kdyby zůstal stát na zastávce, mohli by cestující ještě nastupovat,“ vysvětlil princip projektu člen zlínský radní zodpovědný za dopravu Zdeněk Blažek (ODS).

Názory lidí na koordinaci městské hromadné dopravy a chodu semaforů však nejsou nijak optimistické. „Zajímalo by mě, jak to bude fungovat, protože trolejbusy stejně většinou jezdí se zpožděním,“ je skeptická například Karolína Petříková ze Zlína.

Podobný názor má i další cestující Roman Mišák. „Spíš si myslím, že to moc fungovat nebude,“ pousmál se.

Že se jedná o zbytečnou investici si myslí Zlíňanka Dagmar Hluštíková, která trolejbusem jezdí několikrát denně. „Opravdu netuším, jestli cestující vytrhne nějakých pár minut. Spíš by se mělo investovat do kultury cestování. V těch trolejbusech je k nevydržení,“ povzdychla si Hluštíková.

Podle ředitele Dopravního podniku Zlín Otrokovice Josefa Kocháně by měl projekt být pro cestující přínosem ve zrychlení provozu MHD, ale také tím, že budou autobusy a trolejbusy při méně zastavování šetrnější k životnímu prostředí a teoreticky i k peněženkám cestujících. „Příkladem je jízda z Bartošovy čtvrti ve Zlíně do Otrokovic. Na této trase se nachází asi patnáct semaforů. Při koordinaci světel podle našeho jízdního řádu se ušetří na každém z nich desítky vteřin. V průběhu celé trasy pak i minuty. Lidem tak budou mnohdy stačit levnější jízdenky,“ vysvětlil Kocháň.

Systém by podle Blažka neměl omezovat ani individuální dopravu přes krajské město. „V případě, že Rada města Zlína vyčlení na projekt peníze, měla by se koordinace semaforů uskutečnit v průběhu tří měsíců,“ sdělil Blažek.

Součástí projektu však nebude jen plošná koordinace, ale také nová ústředna, aktualizace signálních plánů světelné signalizace ve městě a také servis a údržba trasy optického propojení systému světelně řízených křižovatek.

Předpokládaná cena úprav je pětadvacet milionů korun, z toho jednadvacet milionů by měly pokrýt evropské dotace. Systém by měl být v provozu před koncem roku 2010.