„Správa železniční dopravní cesty připravuje celkovou rekonstrukci trati Otrokovice – Vizovice,“ informoval náměstek zlínské primátorky Miroslav Šenkýř. Plány, které ale železničáři při jednání předložili, radní šokovaly. „Jde o bezohledné vedení nad Zlínem. Pohybuje se patnáct metrů nad zemí v blízkosti obytné zóny,“ uvedla zlínská primátorka Irena Ondrová.

Také hlavní architektka města Zlína Dagmar Nová neskrývala rozpaky. „Byli jsme z toho vyděšeni. Na Podvesné se má podle plánů trať začít pomalu zvedat, vést kolem Morysových domů a za Lidlem padat směrem k Bartošově čtvrti. Dostáváme se až do výšky šestnácti metrů v obytné zástavbě. V tubusu na jedné noze,“ kroutila hlavou.

Podle tvůrců návrhu ale musí vést železnice vysoko kvůli překlenutí trolejbusového vedení nad ulicí Podvesná XVII. „Samozřejmě jsou tam kritické body. Mezi ně patří křížení železnice s trolejbusem, protože dvě trakční vedení mezi sebou nejdou úrovňově řešit. V tom je problém,“ vysvětlil technický náměstek olomouckého pracoviště Správy železniční dopravní cesty Miroslav Bocák.

Zlínští radní nakonec první předběžný projekt odmítli. „Rada města Zlína neudělila souhlas s vedením trati v předložené podobě,“ sdělila mluvčí magistrátu Marie Masaříková.

Nesouhlas vyjádřili i všichni oslovení obyvatelé Zlína, bydlící v těsném okolí trati. „Je to fantasmagorie. Nad střechou mi bude jezdit vlak!“ divil se Pavel Chudárek z Hornomlýnské ulice. „Je to nesmysl. Nemá to hlavu, patu. Myslím, že všichni lidé, co tu bydlí, budou proti. Nikdo nechce železnici nad zemí, aby mu stínila barák. Jsme pro podzemní, odhlučněnou variantu,“ protestoval i Rudolf Kafka.

Vedení Správy železniční dopravní cesty vzalo nesouhlasná stanoviska na vědomí. Projekt nadzemní dráhy ale ještě nezavrhuje. „Výsledná varianta může samozřejmě doznat změny. Neradi bychom někde dělali dusno. Všechny připomínky, které jako investor obdržíme, se budeme snažit do dokumentace zapracovat a třeba se i přizpůsobit. Snažíme se najít řešení, aby bylo kolem stavby co nejméně zla,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Anna Kodysová.

Změny plánů chce investor znovu projednávat se zlínským magistrátem. „Jde o stavbu jako každou jinou. Dokumentace musí projít schvalovacím procesem i připomínkovým řízením všech dotčených orgánů a mezi ně město rozhodně patří,“ uzavřel Bocák.

Nová železniční trať napříč Zlínem by se měla začít stavět v roce 2010.

Martin Lavay