Doprava a infrastruktura

Prioritou je napojení Zlína na dálniční síť, čehož by se mělo dosáhnout při dokončení rychlostní komunikace R/49 v roce 2010 nebo 2011. Dalším bodem je zvýšení propustnosti městské dopravy. "Největší problémy jsou na ulici Dlouhé. Řešením bude nejspíš zvýšení počtu jízdních pruhů na křižovatkách, což si ovšem vyžádá i rozsáhlé změny signalizačního systému," sdělil náměstek primátorky Miroslav Šenkýř (ODS).

K větší plynulosti provozu by mělo přispět i plánované snížení počtu vozidel projíždějících centrem města. "Vozidla, která jedou například od Fryštáku k jednadvacítce přes náměstí Míru, musí více využívat nábřežní komunikace a Vodní ulici. Řidiče k tomu chceme přimět pomocí dopravního značení, třeba zakázat odbočení doprava z třídy Tomáše Bati ve směru na Jižní Svahy," upřesnil Šenkýř.

Pozitivní zprávou hlavně pro obyvatele sídlišť je zamýšlené rozšíření parkovacích ploch. "Nechceme ale zabetonovat trávníky, jde nám o vybudování menších podzemních parkovišť a efektivnější využití stávajících míst," řekl náměstek. Na své si ovšem přijdou i vlastníci jízdních kol, pro které chce Zlín vybudovat ve spolupráci s ostatními městy síť cyklostezek a zlepšit jim i přístup do centra. Celkové náklady budou v řádu miliard korun, některé projekty budou dokončeny už během následujících čtyř let, jiné alespoň započaty.

Sociální služby a bytová politika

Zlepšení situace starší generace má přinést plán na vybudování dalších zařízení s pečovatelskou službou. "Ve městě je nedostatek lůžek v domovech pro seniory, asi tisícovku žádostí nejsme v současné době schopni uspokojit. Vzniknou však nová zařízení třeba v Malenovicích a možná v Bartošově čtvrti," uvedl zlínský radní Vladimír Řihák (ČSSD). V tomto volebním období bude pravděpodobně dokončen Dům s pečovatelskou službou v Malenovicích s kapacitou asi 60 míst za 79 milionů korun.

Další stavby budou aspoň zahájeny. Vybudováno také nejspíš bude patnáct menších chráněných bytů pro mentálně postižené. Počítá se i s vytvořením několika lůžek pro ženy bez domova, a to v prostorách Charity Zlín. Město se chce postarat i o nepřizpůsobivé občany a neplatiče nájemného. "Pro ně má na zatím neurčeném místě vzniknout šestnáct malometrážních bytů s potřebným zázemím, žádný luxus, ale přesto důstojné bydlení," řekl Řihák.

Školství a sport

Některé školské budovy čeká rekonstrukce a zmodernizování čeká i sportoviště. "Chceme rozšířit lyžařský svah a také opravit zimní stadion, který už má leccos za sebou. V úvahu připadá i myšlenka nového koupaliště na Jižních Svazích," naznačil Karel Jankovič (ČSSD). V případě narovnání majetkových vztahů v bývalém areálu Svitu by se však prioritou stal Stadion mládeže. "Šlo by o celkovou renovaci, nové hřiště i dráhy," dodal.

Životní prostředí

Kromě budování parků, rekreačních zón a stezek v příměstských lesích jsou naplánována také nutná protipovodňová opatření. "Jedná se o některé potoky a přítoky Dřevnice. Nejčastěji zaplavované jsou Lužkovice, problémy jsou i v Malenovicích a Želechovicích," sdělil radní Tomáš Úlehla (ODS). Řešením budou zřejmě zadržovací nádržky či hrázky proti přívalovým vodám.

Kultura a historické dědictví

Na prvním místě je pro Zlín dokončení kongresového centra, a to do konce roku 2008. "To je nejnákladnější projekt, v plánu ovšem máme i řadu rekonstrukcí, třeba kostela ve Štípě. Zasadíme se i o umístění baťovského a svitovského archivu v krajském městě, protože obsahují vlastně kompletní historii moderního Zlína, čímž jsou pro nás nesmírně cenné," vysvětlil městský radní Josef Devát (Nestraníci). Zlín by měl podle programového prohlášení i najít místo pro kapli v Baťově nemocnici, o realizaci by se však už měla postarat církev.

Cestovní ruch

Krajské město se samozřejmě zaměří na zvýšení počtu turistů. Jedním z hlavních lákadel je zoo Lešná. "Chceme do ní i v příštích letech investovat úsilí i peníze a dále ji rozvíjet. Konkrétní plány se však teprve rozpracovávají, takže nemohu sdělit nic přesnějšího," sdělil předseda Komise Rady města Zlína pro cestovní ruch Ondřej Kapusta (ODS).